Bruce Springsteen 2007


Gelredome geschoten tijdens concert Queen in 2005

Bruce Springsteen 2007. Eindelijk the Boss live kunnen en mogen zien in het Gelredome Arnhem

In de jaren 80 was ik toch wel fan van deze man uit Long Branch (New Jersey) VS en dat dankzij Dancing in the Dark.

Het was 1984 en ik was net 10 jaar, ouders draaiden zoals veel mensenin die tijd zondags een aantal LP’s en de rest van de week was het radio. Een muziekvoorkeur had ik nog niet en daar was op eens Bruce Frederick Joseph Springsteen.

Kreeg toen de album Born in the USA en deze werd grijs gedraaid, ik als 10 jarig jongentje vond het geweldig.

Voortgezet onderwijs

Kleine kinderen worden groot en andere muziekstromingen kwamen in mijn leven, zo ging ik van rap naar house naar uiteindelijk Queen. Iets waar ik samen met Hardcore nog steeds liefhebber van ben.

Maar the Boss was nooit weg, nee verre van dat want Born in the USA was inmiddels vervangen door een CD en ook die draaide ik heel veel. Maar een concert van hem had ik nog steeds niet bijgewoont. The Rising was inmiddels uit en ik genoot weer net als in 1984.

Eindelijk the Boss live

Het was inmiddels 2007 en Bruce kwam naar het Gelredome in Arnhem, de datum was 30 november 2007. De dag vrij genomen en ik samen met vriendin (toen nog) en vrienden richting Arnhem toen wij te horen kreeg dat hij ziek was.

Due to illness, tonight’s show moved to tomorrow
“Tonight’s Bruce Springsteen & The E Street band concert in the Gelredome in Arnhem will be postponed until tomorrow, Saturday, December 1st. Bruce Springsteen won’t be able to perform tonight, due to a severe cold. He states he is very sorry to have to postpone tonight, but does want to give the fans the show they deserve. And at this point, he feels he won’t be able to do so. However, he is convinced his health will be recovered sufficiently tomorrow night, to perform 100% up to standards.”

Aldus een statement op brucespringsteen.net de officiele site van the Boss.

En daar stond ik op 1 december 2007 voor het Gerledome.

We waren er al op tijd dus even richting Kroneburg winkelcentrum, wat eten en drinken om vervolgens rond 18:00 uur in de rij te gaan staan. Langzaam aan gingen we naar binnen en uiteindelijk was het zo ver we waren binnen.

En daar stonden wij bijna vooraan en wetende dat het podium simpel was maar het concert zelf groots.

20:15 Het begint

Enige video van mijn kant gemaakt met oude nokia telefoon, kwaliteit is dus bagger maar de sfeer is hoorbaar.

Eindelijk na lang wachten begint het concert onder de melodie van het draaiorgel die op het podium stond. Daar verschenen de bandleden op het podium en als laatst Bruce Springsteen die naar de microfoon liep en zij “I’m Alive”.

Hierna begon de band aan hun ruim 3 uur durende concert met voor mij vele hoogtepunten.

Toch kwam Bruce even terug over het niet door gaan van het concert een dag eerder. Voordat hij het ingetogen Magic ten gehore wilde brengen verontschuldigde hij zich. “Niemand ziek? Hoe gaat het met jullie?” En vervolgens: “I’m sorry for the delay. It would have been very ugly.”

En het werd er alleen maar beter en beter op.

Ook was er een tour première in de vorm van Santa Claus Is Coming To Town. “Iemand vertelde me over Sinterklaas… op 5 december toch?” vroeg Springsteen aan het publiek, waarop het publiek begon te juichen en Roy de eerste tonen inzetten van het kerst nummer maar speciaal voor Nederland dus een Sinterklaas nummer, want Springsteen en het publiek zongen Sinterklaas Is Coming To Town in plaats van de eigenlijke titel. Ook gooide nog iemand een handpop van de Sint op het podium waarop Steve de pop aan Bruce gaf en zei ‘It’s the man himself’ doelend op de handpop.

Na dit nummer gingen de lampen aan en was het tijd voor Born to Run.

En ondanks een dag vertraging was het een avond van mijn leven. Toch een klein minpuntje had geen camera bij ons, we werden gecontroleerd dus dat moest in een kluis.

Helaas….

Maar het concertkaartje heb ik nog steeds en kan het concert nog eens herbeleven via de video hierboven.

setlist

De sitlist was als vogt.

  • Radio Nowhere
  • No Surrender
  • Lonesome Day
  • Gypsy Biker
  • Magic
  • Reason To Believe
  • Candy’s Room
  • She’s The One
  • Livin’ In The Future
  • The Promised Land
  • Darlington County
  • Tunnel Of Love
  • Night/Devil’s Arcade
  • The Rising
  • Last To Die
  • Long Walk Home
  • Badlands
  • Girls In Their Summer Clothes
  • Santa Claus Is Coming To Town
  • Born To Run
  • Dancing In The Dark
  • American Land

Plaats een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te bestrijden. Ontdek hoe de data van je reactie verwerkt wordt.