En weer terug bij de Universiteit


rug-logo18 november 2002 deze datum was de eerste dag dat ik begon bij de Rijks Universiteit Groningen (RuG), ik werkte toen via Innotiv en werd gedetacheerd bij KPN. Mijn werkzaamheden was aanleg van telefoons/faxen/alarmlijnen, kabel trekken, leveren mobiel, verhuizingen, storingen kortom alles wat met de telecom te maken heeft.

Het was een groep van 6 monteurs waarvan 1 het werk verdeelde en als aanspreekpunt diende voor de mensen bij de universiteit, Het was een leuke en drukke tijd waar alles via een “ouderwetse”telefoonkabel liep. Ik zou dit werk eerst voor een half jaar gaan doen, maar een half jaar werd een jaar, dat werd twee jaar en uiteindelijk 14 jaar. De eerste 6 jaar was de constructie Innotiv -> KPN -> RuG, daarna Innotiv -> RuG.

usg-engineering

Mijn toenmalige werkgever veranderde van Innotiv naar USG Innotiv naar USG Engineering Professionals, de naam en kantoor veranderde de werkzaamheden niet. Dit allemaal door fusies. Mijn werkgever zag mij bijna nooit, werkbriefjes was electronisch geregeld of ik kwam zo af en toe even langs als het werk dit toeliet. Was ook een eenling binnen het bedrijf, was namelijk de enige telecommer.

Maar de werkzaamheden bleven wel en niemand was van plan om mij weg te sturen, maar toen kwam eind 2015. Inmiddels waren we met 3 man 2 voor de uitvoering (waaronder ik) en een voor de administratie en als aanspreekpunt, boven ons stond nog een manager. Het werk werd minder dus zou voor een van ons in de uitvoering de werkzaamheden eindigen, wat zou betekenen dat of ik of mijn collega weg moest. De RuG wilde graag met mij verder, maar begin 2016 werd de RuG opgeschrikt door een grote fraude zaak, en in de schaduw hiervan een kleine bij onze afdeling. Mijn collega was de klokkenluider dus logischerwijs mocht hij blijven.

En dus liep mijn werkzaamheden per 1 april 2016 af.

Maar al snel wist ik dat er grote problemen waren, en na 2 maand was ik weer terug. De werkzaamheden en constructie was het zelfde, alleen werkte ik twee maand lang 3 dagen voor de RuG. De overige dagen zat ik in de vrijloop. Na veel gepraat en geklaag van anderen is dit na 2 maand uitgebreidt naar volledig 40 uur, alles was weer normaal.

Tot een middag in november.

Ik kreeg een gesprek met mijn manager, dit heb ik vaker gehad dus ik was niet zenuwachtig of iets dergelijks. Maar al snel kreeg ik het rare nieuws, men wilde mijn contract laten ontbinden met een mooie regeling en dat vanaf 1 januari 2017. Dit sloeg in als een bom, en dat was de derde zware telleurstelling in 2 maand tijd.

Door de gebeurtenissen bij de RuG kwamen er een aantal vacatures vrij, een voor telecom en een als clustermanager. Beide was ik geschikt dus erop gesolliciteerd.
Voor de eerste kreeg ik een uitnodiging maar dat verliep niet goed, en de tweede ondanks toezeggingen in de eerste ben ik niet eens voor uitgenodigd. De reden van afwijzig werd mij al snel duidelijk, maar daar ga ik niet verder op in. Hoe dan ook een afwijzing en een nooit voor uitgenodigd, het laatste moest ik heel vreemd vernemen. Helemaal een schok voor mij aangezien er bepaalde verwachtingen zijn geschept tijdens mijn eerste gesprek. Hoe dan ook het nog niet zo zijn, en wist dat ik verder moest. Waar mijn toekomst zou liggen wist ik nog niet.

Zwaar telleurgesteld dus, en helemaal toen ik het nieuws ontving van mijn werkgever.

Maar goed je kan bij de pakken neerzetten en de situatie verergeren, of je kan er alles aan doen om het voor jezelf het beste eruit te halen. Wetende dat ik 14 jaar met heel veel plezier bij de universiteit gewerkt heb, en wetende dat mijn directe collega’s het heel jammer vinden dat weer weg moest. Maar ergens wist ik dat ik op het een of andere manier weer terug zou keren bij de universiteit, dit is inmiddels 2 keer eerder gebeurd en drie keer is scheepsrecht. Toch!!
Ik had contact met Vodafone, zij nemen de telefoonsysteem over van de RuG. Er was al eerder contact geweest tussen Vodafone en USG Engineering, dit was op aandringen van mij. Maar daar is niks uit gekomen, de reden wist ik toen niet.

Maar daar ben ik inmiddels ook achter, maar dat maakt allemaal niet uit.

vodafone

Ik had inmiddels contact met de project manager bij de RuG, en het was gelijk duidelijk: “ik ben de enige die in aanmerking komt voor deze functie”. Dus alles werd in werking gesteld om de persoon die mijn werk zou over moeten nemen weg te halen bij de RuG zodat ik mijn werk kon blijven doen, met wat extra’s. Althans in grote lijnen blijft het werk hetzelfde maar er veranderd wel wat. Niks stond nog in de weg om een terugkeer per 2 januari 2017, althans dat dacht ik, Vodafone en de universiteit.

Ik zou gedetacheerd worden bij een bedrijf, de gesprekken verliepen goed en er werd van alles beloofd. Uiteindelijk is er niks na gekomen en de belofte dat ik per 2 januari terug kon komen is niet gehaald, en kreeg ik zelfs te horen dat het beter was naar een andere baan te solliciteren.

Ik schrok weer waar gaat het mis???

Gevolg was veel contact met alle partijen, en uiteindelijk in de tweede week van januari toch goed nieuw. Een andere bureau wilde mij wel aannemen en kon ik per 16 januari weer aan de slag. En zo geschiedde het dat ik vandaag weer kan werken met dank aan de geweldige mensen van Vodafone, de lieftallige dame van Experis en de mijn collega’s bij de RuG.

I’m back again.

En hoe mijn nieuwe takenpakket eruit gaat zien moet nog duidelijk worden, maar dat ik er heel veel zin in heb dat is een ding wat zeker is.

Geef een reactie

