Flexwet fail


Ik werk sinds 1995 en nooit een WW uitkering hoeven aan te vragen, alles wat ik kon doen deed ik. Ging van de ene uitzendbureau naar de andere en zo af en toe kreeg ik een contract op projectbasis bij een bedrijf.

Inmiddels is het 2017 en het er gebeurd iets raars.

Voor het eerst in mijn werkende leven zit ik thuis, voor het eerst moet ik leven van een WW uitkering. Dit is zo vreemd en begrijp niet dat mensen moedwillig van een uitkering willen leven, je sociale leven zoals ik met collega’s had is weg. Nee dit is niet het leven zoals ik net wil en zoals ik voor ogen had. Maar er broeit wel een aantal dingen.

Ik wist al een tijdje dat mijn vorige werkgever waarbij ik 14 jaar voor werkte en al die tijd was gedetacheerd bij de RuG, mijncontract wil laten ontbinden. Ik kreeg een leuke regeling mee, het enige wat moest gebeuren was een handtekening. 

Maar mijn werkzaamheden bij de rug zouden niet ophouden, maar werd uitbesteed aan Vodafone. Inmiddels had ik contact met hen en zowel de universiteit als Vodafone wilde mij heel graag behouden. Ik wist te veel en alleen ik was de enige die voor de plek in aanmerking zou komen. En dat klopt (zonder arrogant over te komen), we waren met zijn drieën. Een kreeg een vaste aanstelling binnen de universiteit maar op een andere functie en de andere willen ze graag kwijt, dus bleef ik over. 

Logisch allemaal.

De gesprekken kwamen en alles was zeer positief, zowel bij mij als bij Vodafone. Alles leek koek en ei, een overgang was een kwestie van tijd. Mijn nieuwe werkgever zou dan LCC worden, dit detacheringsbedrijf levert exclusief voor Vodafone engineers die werken met grote telefooncentrales zoals bij de universiteit. Ook hier kwam een gesprek en ook dit verliep positief, binnen een week zou er weer contact zijn. Het contact kwam er en er moesten wat kleine hindernissen gladgestreken worden.

Uiteindelijke begindatum zou 1 januari 2017 worden, allerlei toezeggingen en beloftes werden modeling en via mail en berichten gegeven. Wat kan er mis gaan.

Ondertussen de regeling met mijn oude werkgever getekend, zo was ik vrije te staan en gaan waar ik wilde. Per 1 januari 2917 was mijn contract ontbonden, met een leuke regeling.

Het zou een mooi jaar worden, maar dat is het nog niet. Oké het is de eerste week van januari, maar er is nog geen contract. En inmiddels zit ik in de WW, waar gaat het mis denk je??

Bij een onderdeel van de flexwet, zou het uitleggen waar.

De situatie was als volgt:

  • Werkgever USG Engineering
  • Gedetacheerd bij de universiteit Groningen als telecom engineer
  • Duur 14 jaar en 2 maand

De nieuwe situatie zou worden

  • Werkgever LCC
  • Gedetacheerd bij Vodafone
  • Werkzaamheden bij de Universiteit Groningen als telecom engineer
  • Werkzaamheden hetzelfde als de afgelopen 14 jaar plus wat extra.

Nu heeft men in Den Haag bedacht als je dezelfde werkzaamheden uitvoerd maar bij een nieuwe werkgever, maar de werkzaamheden zijn bij dezelfde werkplek. Dan moet de nieuwe werkgever het werkverkeden meenemen. Dus omdat ik al 14 jaar werk (als gedetacheerder) werkzaamheden verricht bij de universiteit, moet LCC dit werkverleden meenemen in het nieuwe contract. Immers mijn werkzaamheden blijft hetzelfde, alleen andere werkgever.

Daar kleven een aantal risico’s aan, o.a. bij arbeidsongeschiktheid maar ook kan ik na 2 jaar een vaste aanstelling claimen. Hierdoor loopt een contract en het hervatten van de werkzaamheden fikse vertragingen op, vooral de storingen en andere werkzaamheden lopen dikke vertragingen op aangezien er niemand is om dit uit te voeren.

De eerste week van januari is bijna voorbij, en weet hoeveel werk er inmiddels ligt. En de rij wordt volgende week nog groter, en wie is hier de dupe?

Juist de opdrachtgever.

Nu is het te hopen dat er heel snel een oplossing komt, ik blijf positief maar in de WW voelt niet fijn. Moet hier heel snel uit.

2 gedachtes over “Flexwet fail

Geef een reactie

