Algemeen/Diversen

Bye bye VW Touran


Net vijf jaar geleden moesten we onze VW Golf 4 TDI wegdoen, reden was ten eerste het was een diesel en we reden niet zo veel meer. Maar een belangrijke reden was dat deze na een beurt bij Kwik-fit dat de motor opeens afsloeg en moeilijk weer aan de praat te krijgen was.
Zo was het voorgekomen dat we op een drukke kruispunt opeens stil stonden, of op de snelweg. Dit kon niet meer en niemand kon een reden hiervoor aanwijzen.

Conclusie we moesten een andere hebben.

Een andere bijkomstigheid was dat we de gelukkige ouders waren van Sem, en hij was toen wel 2 jaar toen we de Golf gingen inruilen voor een nieuwe. Maar een andere reden was de ruimte in de Golf.
We gingen op vakantie richting Pula Kroatië en Gastein in Oostenrijk, dat kan uiteraard in een Golf maar dat hield niet over qua ruimte. Dus wilde vrouwlief een Touran, een stuk groter en benzine.

Na veel zoeken kwamen we uit bij een autobedrijf in Hoogeveen, daar stond een 2005 VW Touran 1.6 Turijn grijs van kleur. Ruim was deze maar niet echt luxe, alleen elektrische ramen voor, spiegels elektrisch verstelbaar en een airco erin en meer niet. Ook hadden we achterin geen luidsprekers en moest je de ramen achter met de hand openen (niet dat het een probleem was).

Eerste indruk

DSC_0464

De VW Touran in Frankrijk 2013

De VW Touran reed anders maar ook logisch dit was een 1.6 8v met 101pk, terwijl onze oude Golf een 150pk TDI was. Maar ook was het een zware auto en dat merkte we in verbruik althans we dachten dat het daar aan lag. De vakantie reden we zonder problemen met drie volwassenen en een kind van 2 richting Kroatië en daarna naar Oostenrijk, de ruimte in de auto werd goed benut.
Na deze vakantie werd nog verschillende uitjes mee gereden en een andere vakantie naar Saalbach in 2013, het enige wat mij opviel was het trillen in de stuur en de lawaai van de banden. Bij terugkomst naar een bandenspecialist gegaan nadat we er achter kwamen dat we op winterbanden reden, dat was voor de vakantie in 2013 onze eerste keer in Saalbach. De banden werden omgeruild voor zomerbanden en we kochten apart vier andere velgen met hierop winterbanden, we hadden nu 2 sets banden met 4 zomerbanden en 4 winterbanden.

Maar nog steeds hadden we een trilling in het stuur, maar dit kon niet meer aan de banden liggen die waren nieuw en uitgebalanceerd. Dus lag dat ergens anders aan namelijk de aandrijfas.

Deze werd vervangen (was krom) en de trilling was gelukkig verdwenen.

Maar dit was niet alles en dat merkte we eigenlijk het eerste jaar, we gingen naar Plopsaland Coevorden. Vlak voor Hoogeveen kregen we een melding te zien, een rode oliekan met grote letter STOP eronder. Wij snel aan de kant en naar de olieniveau gekeken, wat bijgevuld en alles was weer goed. Daarna de auto voor de eerste keer een beurt gegeven, en daarna geen problemen meer gehad.

Meerdere problemen

De banden en as was niet het enige probleem wat we hadden met deze Touran, het probleem met de oliedruk kwam niet meer terug althans…. Vier jaar lang hebben we ieder jaar de auto een beurt gegeven en hebben we geen problemen meer gehad met de oliedruk. Toen gingen we dit jaar naar een concert van Queen met Adam Lambert in het Ziggodome in Amsterdam. We reden net ergens rond Emmeloord toen we weer de rode oliekan met de melding STOP, weer olie bijgevuld en we reden weer. Tot Almere waar we weer dezelfde melding kreeg en langzaam aan werd ik toch onrustig, dit soort (dure) problemen wil je niet paar week voor onze wintersport.

De ANWB werd erbij geroepen en ook dat gaf wat problemen, we hadden achteraf gezien alleen hulp in het buitenland en niet in Nederland. Dus moest dit aangepast worden en na een half uur kwam er een monteur langs.
Deze beste man draaide de oliedop open en zag het als: Sluch

Slijm door vocht en ook nog eens roet in de motor, er was iets goed mis maar verzekerde de monteur ons het lag niet aan de motor die is nog hartstikke goed. Nee de olie, oliefilter en blok inclusief de carter moest grondig gereinigd worden. Dit zal dus een hele dure worden, maar gelukkig hebben we mensen in onze vriendenkring met een brug en waar we met veel korting het nodige konden kopen. Dus werd er gebeld en bekeken wanneer we iets konden doen en wat we moesten hebben.

We hebben het volgende aangeschaft om dit probleem aan te pakken, namelijk:

  • 2x olie 5w40 5liter
  • 2x oliefilter
  • motorreiniger (chemisch goedje die de motor helemaal ontdoet van het nodige rotzooi)
  • carterkit
  • olieaanzuigbuis

Op een zaterdag de auto op de brug om de olie te verversen, eerst de motor reinigen met het chemisch goedje. Nadat dit 20 minuten zijn werk heeft gedaan bij een warme draaiende motor konden we de olie verversen inclusief de oliefilter.
De motor liep gelijk een stuk rustiger, we hadden altijd dat het stationair onrustig liep. Dus werd het rijden hopende dat het nu weer goed was, maar dat was stille hoop en hadden we ook kunnen weten. Het goedje reinigde goed en wordt geadviseerd om alles weer ter reinigen na ca. 60km.

Nu moest naast nieuwe olie en filter ook de carter eraf en de olieaanzuigbuis worden vervangen, de carven moest gereinigd worden om zo alle rotzooi te verwijderen.

Toen de olie eruit was en de filter ook was het tijd om de carter onderuit te halen, en dit was schrikken. De carter was zo smerig met koolstof en de aanzuigbuis was zo verstopt met koolstof dat het ook geen wonder was dat de motor zo slecht liep. Dat het zo zoop en ga maar door, kleine dingen werden een hoop duidelijk. De vorige eigenaar heeft olie gebruikt wat niet synthetisch was, er lag verbrande olie onder in de carter.

Alles werd grondig gereinigd en de carter zag er weer uit als nieuw, en toen alles weer eronder zat liep de motor zo goed zonder vreemde geluiden. Ook toen we reden merkte je het verschil heel duidelijk.
Ook qua verbruik merkte je het verschil, hij zoop niet zo meer.

Op vakantie

Een weekend voordat we weer richting Saalbach gingen was de auto klaar maar we waren nog niet gerust dus moesten we met de auto een lange rit maken, dus gingen we op een zaterdag richting Emmen. Dat kan via de A28 en dan afslag Zuidlaren de tweebaans weg richting Emmen, maar dan kon we niet testen of de auto voor een langeren tijd 120Km/u of meer mee gereden kon worden. Dus werd het Groningen – Hoogeveen – Emmen alleen mar een snelweg dus minimaal 120 km/u.

Dit verliep vlekkeloos en zelfs het verbruik was zeer gunstig, dus we waren heel blij.

Het week erna op een vrijdag reden we richting Saalbach, maar toch reed ik met geknepen billen. Zal het goed gaan, en na 12 uur rijden was ik aardig opgelucht geen enkel probleem, het enige was in Inzell dat we een beetje olie bij moest vullen aangezien het tegen het minimum aanzat. Ook het verbruik was heel goed, i.p.v. 3 á 4 keer tanken op de heenweg werd het 4 keer tanken heen en terug.

Wat waren we blij.

Over en uit

Een week lang heel veel plezier gehad in Saalbach en altijd jammer dat we weer weg moesten, maar aan alles komt een eind. Rond 21:30 uur waren we weer in Groningen en even later in onze eigen bed, de vakantie verliep goed en was zeker gezien de problemen met de auto een hele opluchting. Het enige wat nog moest gebeuren was de skibox terug brengen die we hadden geleend van een collega, dus ik reed op maandag richting Winsum.

Eenmaal aangekomen bij het huis belde ik aan en hielden we de box van het dak af, even buiten nog babbelen om vervolgens na binnen te gaan voor een kop koffie. De auto stond in zijn 1 zoals ik altijd doe, en niks kon vermoeden wat een kwartier nadat we naar binnen gaan zal gebeuren.

Nadat we de koffie bijna ophadden hoorden we politie, brandweer en ambulance, en dat ook nog pal voor de deur van mijn collega. De schrik was groot er ligt een auto in de sloot, onze auto…………

Ja onze VW Touran waar we net een hoop geld aan uit hebben gegeven onze Touran die eindelijk goed begon te lopen lag in het water. En wat nu????

De auto was niet meer te redden en de rest van de electronica ook niet meer o.a. onze Pioneer AVH-X5500BT en iPod Touch (5e gen. 32GB), deze is total-los niet meer te reden en dus is er een probleem. Het is gelukkig materiële schade en we zijn allrisk verzekerd dus de dagwaarde krijgen we terug, maar er moet altijd geld bij natuurlijk.

Nieuwe auto

IMG_1561

Onze nieuwe auto

De auto is naar de schadeherstelbedrijf in Groningen gebracht en de expert is erbij geweest, deze beste man bevestigde dat gene wat we al wisten total los niet meer te redden. De expert stelde de dagwaarde vast en daar was ik toch wel blij mee, maar ook de radio werd deels vergoed althans dat is zijn advies aan de verzekering. In totaal zullen we €5300,- ontvangen waar we deels een auto voor kunnen kopen en een nieuwe radio.

Maar toch moeten we een nieuwe auto hebben aangezien we niet weken of maanden de auto van mijn ouders kunnen gebruiken, twee weken tot daar aan toe maar moet niet langer. Dus gingen we al snel opzoek naar een nieuwe, en die vonden we. Niet meer een Touran maar weer een Golf, dit keer een variant (stationwagen).

Een VW Golf Variant 1.2 TSI Bleumotion uit 2010, we zijn er blij mee.

VW Touran

Terugkomen op de Touran mocht deze niet het water in gegaan zijn werd het toch vervangen maar niet dit jaar, daar wilde we max. twee jaar mee wachten om eerst te gaan verhuizen. Maar dat had ook een keerzijde.

De Touran had nog andere problemen namelijk nieuwe uitlaat en moest veren vervangen worden, plus nog de voorschijfremmen waar de remblokken ook bijna aan vervanging toe was. De Touran had al ruim 235.000 km gelopen dus motorisch was het een oudje, dat we daar ook nog problemen meer kunnen krijgen was aanwezig.
Maar helaas….

2 thoughts on “Bye bye VW Touran

  1. Pingback: Wintersport 2015: Residence Saalbach Skicircus Saalbach Hinterglemm | iMichel

  2. Pingback: Zomer 2015: Landal camping Warsberg Saarburg | iMichel

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s