Vakantie's weekendjes weg/Wintersport

Treinramp Kaprun


trein week voor brandHoe mooi was het een opening van een skigebied maar menigeen die wel eens geskied heeft op de gletsjer van Kaprun weet  nog wat er gebeurd is op 11 november 2000. De pistes liggen er goed bij, alles is in gereedstelling gebracht en men wacht op de eerste skiërs en snowboarders. De bewuste dag begon net als alle dagen en openingen, mensen die wachten tot de eerste trein naar boven gaat, de beide gondels die er nu zijn bestonden toen niet. Eindelijk rond 9 uur ging de eerste trein naar boven om vervolgens nooit meer boven aan te komen, paar minuten nadat de trein de tunnel in ging sloeg het noodlot toe.

De eerste trein die richting de alpinecentrum ging vatte een paar minuten nadat ze de tunnel in gegaan waren vlam.

Hierboven de trein paasweken voor de ramp.


De trein

de treinTot de bewuste dag moest je met een trein naar de gletsjer, de kabeltrein ging via de tunnel van de sterk hellende Gletscherbahn 2. Deze verbind dat het grondstation met de Kitzsteinhorn verbond werd geopend in 1974, in 1993 werd alles vernieuwd. Deze spoorweg had een lengte van net geen 4 kilometer (3,9km) waarvan 3,3 km door de tunnel ging, de rit duurde in totaal 10 minuten.

De tunnel leidde van naar een terminal in de Alpine Centre, de baan is na deze brand nooit meer geopend.

Er gingen twee treinen de tunnel in, een van het gronstation richting de Alpine Centre en de andere terug, het was eigenlijk een enkelspoor spoorweg, in het midden was er een paseer moment. De aandrijving was gevestigd in de Alpine Centre hier waren beide treinstellen met elkaar verbonden d.m.v. twee kabels, ging de ene trein naar boven moest de andere naar beneden en vice versa. Het was een vrij steile verbinding met een stijgingspercentage van max 50% was, de redding werd daarom ook zeer bemoeilijkt.

de trein richting tunnel

Beide treinen hadden ook een naam, de ene heette Kitzsteingams de andere Gletscherdrachen en konden 180 mensen per trein aan.

De brand

Op de bewuste ochtend van 11 november 2000 was er niks aan de hand, rond 9 uur in de morgen vertrok de eerste trein richting het Alpine Centrum, kort erna vatte een elektrische kachel in de achterste cabine vlam. Dit gebeurde in een onbemande bestuurderscabine. Het vuur zorgde ervoor dat de plastic pijpen smolt en en brandde de hydraulische vloeistof van het remsysteem, gevolg hiervan was dat de trein plotseling stopte volgens de standaard veiligheidssystemen.

De treinmachinist realiseerde dat er een brand was en meldde dit, tegelijk tijd probeerde hij de deuren open te krijgen wat niet lukte. Door de brand was er geen druk meer in de hydraulische systemen, hierdoor konden de deuren ook niet geopend worden. Even later verloor men ook het contact met de trein doordat de brand ook een volledige stroomstoring veroorzaakte.

Iedereen in de trein was zich bewust wat er gaande was, uit alle macht werd geprobeerd om uit te breken maar de onbreekbare plexiglas belemmerde dit, in de achterste trein hadden een aantal passagiers wel een raam gebroken. Hieruit kon een aantal ontsnappen met o.a. een brandweerman met 20 jaar ervaring. Op advies van deze brandweerman gingen zij naar beneden richting het dal station, dit was hun redding.

Inmiddels hadden heel veel passagiers hun bewustzijn verloren door het inademen van de giftige dampen, toen uiteindelijk de machinist wel de deuren open kreeg maakte de anderen een fatale fout door niet naar beneden te gaan maar naar boven richting het Alpine Centre te vluchten. Deze smalle tunnel fungeerde als een gigantische schoorsteen die snel alle zuurstof opzoog en een verschroeiende hitte en verstikkende rookwolk naar boven duwde richting de Alpine Centre.

Ook in het Alpine Centre kwamen drie mensen om nadat de rook zich een uitweg had gevonden, deze drie mensen ademde de zeer giftige rook in. Mensen die in de centre werkten vluchten weg en lieten alle nooddeuren open staan, dit zorgde weer voor dat de schoorsteeneffect in de tunnel werd versterkt en de intensiteit van de brand verder toenam.

rook alpine centre

Hierboven het Alpine Centre tijdens de brand, goed te zien is de enorme rookontwikkeling wat uit de tunnel omhoog komt.

Na de brand: wat ging er mis

De brand in de tunnel heeft aan 155 mensen het leven gekost slechts de 12 personen die naar beneden liepen hebben de ramp overleeft. Op zo’n 60 meter van het voertuig werd 29 lichamen geborgen, zij waren ook ontsnapt uit de trein maar hebben de fout gemaakt om naar boven te gaan. De tunnel is sindsdien gesloten en tot de dag van vandaag ongebruikt.

De 155 slachtoffers hadden de volgende nationaliteit:

Natonaliteit Aantal personen
Oostenrijk 92
Duitsland 37
Japan 10
Verenigde Staten 8
Slovenië 4
Nederland 2
Verenigd Koninkrijk 1
Tsjechië 1

Onder de slachtoffers waren veel jongeren, dit door de seizoensopening. Maar ook was er het overleiden van de toen 19 jarige Sandra Schmitt, de Duitse wereldkampioen freestyleskiën bij de dual moguls kwam om het leven samen met haar ouders. Drie medewerkers van het skibedrijf waren aan het eind van de tunnel aan het werk zijn door verstikking om het leven gekomen, net als een machinist en nog 2 passagiers in de andere trein die naar beneden ging kwamen zo om het leven.

infernoNa de ramp is er een gedenkplaats gebouwd tegenover de spoorbaan, deze indrukwekkende momument geeft je het idee dat je in een tunnel loopt. In deze tunnel loop je langs smalle nisjes met gebrandschilderde ramen, een nis voor iedere slachtoffer met daarin vermeld de naam en foto van de slachtoffers. Eenmaal aan het eind gekomen van deze tunnel sta je voor een raam kijkend naar de spoor van de kabeltrein met zicht op de tunnel.
Door deze ramp en een in Zwitserland is er een discussie geweest over de veiligheid in skitunnels, ondanks dat de tunnel in Kaprun in 1999 aan grondige inspectie was onderworpen. De tunnel had geen sluisdeuren om een schoorsteeneffect bij brand te voorkomen, maar ook een apart rookkanaal ontbrak.

Ook zouden de automatische brandmelders niet werken en weigerde een brandwerende deur zodat er rook in een gedeelte van de tunnel terechtkwam waar drie mensen aan het werk waren.
Des ondanks zijn er geen mensen veroordeeld, maar zal de tunnel nooit meer dienst doen. Inmiddels is de trein vervangen voor twee moderne skiliften de Gletscherjet en de Panoramabahn.

gedenkplaats
Foto hierboven: het monument aan de voet van de spoorlijn.
Foto linksonder: Het uitzicht richting het dal vanuit de trein.
Foto rechtsonder: Het spoorlijn na de brand.

uitzicht richting dal vanauit treinNa de brand

Note: Dezelfde artikel is ook te vinden op http://www.fantastischoostenrijk.nl/

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s