Formule 1/Sport

Imola 1994


Ratzenberger senna Roland Ratzenberger voor Ayrton Senna

De grand prix van San Marino in 1994 staat te boek als een zwarte bladzijde in de sport geschiedenis, terwijl het qua weer niks aan de hand leek te zijn.
Maar op 1 mei 1994 rond 17:00 uur was de bloedige stand vele ongelukken waarbij 2 doden te betreuren waren met als grote naam Senna.
Deze race is het begin van een grote veranderingen op het gebied van veiligheid geworden, het was de donkerste grandprix weekend sinds de Belgische grand prix van 1960 waar ook twee coureurs overleden (Chris Bristow en Alan Stacey) en o.a. Stirling Moss betrokken was bij een ernstig ongeval.

Vrijdag 29 april 1994 het Formule 1 circus was neer gestreken in de provincie Bologna, de plaats was Imola waar het circuit Autodromo Enzo e Dino Ferrari zich bevindt. Het was de derde race van het nieuwe seizoen en de training was net begonnen toen Rubens Barrichello met 225 km/u in de Variante Bassa de lucht in vloog door een cerbstone, vloog tegen de bovenkant van de bandenstapel aan en na een aantal koprollen lande hij met zijn zwaar beschadigde auto op de kop waar hij bewusteloos in zat. Men vreesde het ergste maar gelukkig kwam hij na observatie in het ziekenhuis met een gebroken neus en kneuzingen.

Al vanaf het begin van het seizoen loopt het nog niet lekker tussen Senna en zijn auto, hij was ook zeer zenuwachtig en deze zware ongeval van zijn landgenoot droeg niet bij aan het onder controle te krijgen van zijn zenuwen.

30-04-1994 kwalificatie, de vergeten tragedie

RatzenbergerTerwijl Nederland koninginnedag vierde werd er in Imola de kwalificaties gehouden, toen was het een uur rijden en niet zoals tegenwoordig meerdere runs. De kwalificatie was net 20 minuten aan de gang toen Oosterijker Roland Ratzenberger met zijn Simtek in de Villeneuva Curvauit de bocht vloog en de muur hard raakte, de klap was zo hard dat hij een schedelbreuk had maar leefde nog wel. Uiteindelijk stierf hij in het ziekenhuis aan zijn verwondingen.

De kwalificatie was toen al stil gezet om Roland alle hulp te kunnen bieden en op zo’n veilige manier, maar het heeft dus niet mogen baten. Dit was de eerste keer sinds 1982 dat in een race weekend een coureur om het leven kwam. Tijdens de grand prix van Canada verongelukte Riccardo Paletti, en het was 8 jaar geleden dat de laatste f1 coureur stierf buiten een raceweekend. Dit was tijdens een testsessie op Paul Ricard waarbij Elio de Angelis het leven liet doordat hij zijn voorvleugel van zijn auto verloor op hoge snelheid.

Het ongeval van Roland Ratzenberg was een gevolg van wat er een ronde eerder gebeurd was, in de Acque Minerali chicane was over de curbstones gereden. Hierdoor was er schade aan de voorvleugel en deze brak een ronde later op hoge snelheid af, waardoor hij de controle over zijn auto verloor met dit verschrikkelijke ongeval en overlijden tot gevolg.

De kwalificatie ging later wel door waarbij Senna de pole-position haalde met Schumacher op de 2e plek, daarachter stond Berger (3e) en Hill.

01-05-1994 de race

Senna_accidentDe dag na het vreselijk ongeval zou nog een zwartere rand krijgen, bij de start ging het al weer mis door een ongeval tijdens deze start. Benneton coureur JJ Letho bleef op de startgrid, Pedro Lamy kom hem niet meer ontwijken en reed achterop de auto van Letho. Stukken van beide auto’s vlogen door de lucht en kwam zelfs over de hekken, hierdoor raakten negen toeschouwers gewond. Het circuit was dermate bezaait met brokstukken dat de safetycar aan te pas moest komen om alle rommel op een zo veilige manier op te kunnen ruimen, door de lage snelheid van de safetycar koelden de banden van de auto’s af. Toen eenmaal de rommel opgeruimd was werd er een rollende start gemaakt.

In de Tamurellobocht lag nog wat oneffenheden waar Senna overheen reed, de anderen reden hier om heen. Hierdoor raakte de bodemplaat het asfalt en verdween alle grip.

De Williams reed rechtdoor en ramde de muur in volle snelheid.

Het ongeval was zo ernstig dat er een rode vlag volgde en de race gestopt was, op deze manier konden de artsen onder leiding van Sid Watkins hun werk snel en veilig doen. Senna stierf officieel in het Maggiori Ziekenhuis in Bologna. Een fotograaf en vriend van Senna Angelo Orsi  had foto’s gemaakt toen Senna op de grond lag op het circuit vlak voordat de marshals alles blokkerden, hieraan wist hij dat er voor het leven gevreesd moest worden. De foto’s zijn nooit gepubliceerd (gelukkig) en alleen de familie en de fotograaf zelf hebben de foto’s gezien, ondanks dat de vele aanboden om de foto’s te kopen.

Tijdens de rode vlag situatie steurde Larrouse hun rijder Erik Comas de baan op, eenmaal bij het ongeval was hij zo in shock van wat hij zag dat hij onmiddelijk opgaf. Het veel te vroeg naar buiten sturen bracht overigens weer nieuwe gevaren met zich mee.

Sid Watkis zij hierover: He looked serene. I raised his eyelids and it was clear from his pupils that he had a massive brain injury. We lifted him from the cockpit and laid him on the ground. As we did, he sighed and, although I am not religious, I felt his spirit depart at that moment.

 De race werd na 37 minuten weer herstart.

Schumacher won de race en werd uiteindelijk wereldkampioen, menig zegt nog steeds dat Schumacher dit nooit geworden was als Senna nog had geleefd. Ik vind het makkelijk praten, kijk je naar de feiten van de twee vorige races en de twee jaar ervoor weet ik het zo nog niet. De Benneton met Schumacher was de eerste twee races oppermachtig, maar we zullen het nooit weten.

 

De dagen erna

De dood van Roland Ratzenberger had makelijk voorkomen kunnen worden, het huidige HANS systeem zou zijn redding geweest zijn. De coureurs zijn nu nog meer beschermd zoals door de hoge randen bij het hoofd.

Maar dit is allemaal achteraf, je krijgt hiermee Senna en Ratzenberger niet terug.

Na deze race werd  de Grand Prix Drivers’ Association (GPDA) opnieuw in het leven gebracht door Nicky Lauda en Gerhard Berger met Schumacher als voorzitter wat hij tot en met 2005 bleef, hun doel was de veiligheid voor de coureurs te verbeteren.

Op 7 mei 1994 werd Roland Ratzenberger in Maxglan begraven, onder de aanwezigen was Max Mosley, teamgenoot David Brabham Karl Wedlinger en Gerhard Berger. Op zijn grafsteen staan de woorden: “Er lebte für seinen Traum“.

Max Mosley zei tijdens een persconferentie 10 jaar later het volgende hierover: “I went to his funeral because everyone went to Senna’s. I thought it was important that somebody went to his.”

De begrafenis van Senna werd breed over de hele wereld uitgezonden, duizenden stonden langs de weg om hun laatste eerbetoon te geven aan Senna. Een schil contrast met Ratzenberger.

Senna kreeg een staatsbegrafenis waar alle hoogwaardigheidsbekleder uit de Formule 1 wereld aanwezig waren. Senna werd op het Morumbi begravenis begraven op 5 mei 1994, op zijn grafsteen pronkt de tekst  “Nada pode me separar do amor de Deus“.

Zijn begravenis werd onder zeer grote belangstelling gevolgt op tv en op locatie, miljoenen zagen het en de dienst werden bijgestaan door o.a. Alain Prost; Wilson, Emerson en Christian Fittipaldi, Damon Hill, Rubens Barrichello, Thierry Boutsen, teambaas Frank Williams, Jackie Stewart, Ken Tyrrell, zijn voormalige teambaas Ron Dennis, Gerhard Berger en vele andere. Bernie Eccelstone was niet welkom op de begravenis, de familie was boos dat hij de race niet had afgeblazen.

Senna lag opgebaard in de kapel van het parlementsgebouw, der waren 21 saluutschoten en jachtvliegtuigen van de Braziliaanse luchtmacht scheerden over de binnenplaats. Een toestel tekende met rode rook een hart in de lucht met daarin de initialen van Senna. De talloze fans scandeerden voortdurend de naam van de autocoureur en wierpen bloemen naar de kist. 

Wat een schril contrast met de begravenis van Roland Ratzenberger.

Trivia

In de verongelukte auto van Senna lag een opgevouwde Oostenrijkse vlag, met de intentie om de race te winnen en de vlag als eerbetoon aan Roland te tonen.

Arts en vriend Sid Watkins vroeg aan Senna om te stoppen met racen, Sid zag dat Ayrton in een dip zat door de zware crash van Barrichello en de dood van Ratzenberger.
Hij zei tegen Ayrton “In fact, why don’t you give it up altogether? What else do you need to do? You have been world champion three times, you are obviously the quickest driver. Give it up and let’s go fishing“.
Senna’s laatste woorden aan Watkins was simpel “Sid, there are certain things over which we have no control. I cannot quit, I have to go on.

Vijand Prost en Senna spraken voor de race nog met elkaar, men had een afspraak gemaakt om weer te met elkaar te spreken voor de grand prix van Monaco.

Nooit meer vergeten:

Senna was en is een legende, die vergeet je niet meer. Maar Roland Ratzenberger zal altijd in de schaduw staan van Senna.
Beide coureurs hebben hun leven gelaten en de veranderingen en bewustwording heeft ervoor gezorgd dat de auto’s een stuk veiliger geworden zijn, 20 jaar na dato zijn er in de Formule 1 geen doden meer te betreuren. Hun einde heeft een begin van een nieuw tijdperk ingeluid, daarom mogen we beide coureurs nooit vergeten.

ratzenberger

Roland Ratzenberger

Geboren: Salzburg 4 Juli 1960
Overleden: Imola 30 April 1994.

 

 

 

Senna

 

Ayrton Senna

Geboren: Sao Paulo 21 maart 1960
Overleden: Imola 1 mei 1994

One thought on “Imola 1994

  1. Mooi artikel, misschien een idee om een update of aanvulling toe te voegen. Al is het 2 decenia lang zonder te betreuren doden relatief zeer verbeterd is ten aanzien van de veiligheid, als men María de Villota in 2012 buiten beschouwing laat aangezien het niet in een f1 gp heeft plaatsgevonden, is Jules Bianchi helaas wel een dodelijk slachtoffer die te betreuren valt aan een onnodige veiligheidsfout binnen de sport. Een reminder waarom er voor veiligheid aandacht moet zijn, zeker binnen de f1, iets waar de laatste jaren weer stilletjes op wordt ingeboet. Iets dat we nooit meer mogen toestaan sinds 1994.

    Nogmaals Michel, bedankt voor dit mooie artikel.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s