Algemeen/Diversen/Groningen/History

40 jaar


40_jaar_grootHet is 2014 en ook het jaar van de olympische spelen in Sochi, het WK in Brazilie. Maar ook het jaar dat mijn vader 60 wordt en mijn ouders 40 jaar getrouwd zijn.

Naast dit is het ook nog het jaar dat ik 40 wordt, het gaat snel.

Het wordt dus eens tijd voor een terugblik op deze 40 jaar, jaren van vele hoogtepunten maar ook de nodige dieptepunten. Van vakanties tot en met een vervelend jaar 2007, ik heb ze allemaal mogen mee maken.

Sommige dingen zou ik achteraf over willen doen om het dan anders te doen, anderen gewoon omdat het zo leuk was.

Het begon dus in 1974 in Huize Tavenier te Groningen mijn moeder was 16 jaar en mijn vader nog geen 20, en daar was ik dus hun eerste kind en de eerste kleinkind van hun ouders. Menig een vond het geweldig maar toen al was er een hoop problemen tussen de broers en mijn moeder.

Ik woonde de eerste half jaar bij de ouders van mijn moeder, locatie was de Graaf Adolfstraat in Groningen. Dit gaf de nodige ongemakken voor mijn ouders waarna ik weer een half jaar bij mijn andere opa en oma kwam logeren, dit was in de J.W. Frisostraat ook in Groningen en dicht bij mijn andere opa en oma.

Na een jaar kregen mijn ouders eindelijk hun eigen huis en kwam de rust, het eerste huis van mijn ouders en ik was aan de Bedumerweg 103a in de wijk de Hoogte in Groningen waar ik de komende 23 jaar als thuis beschouwde.

Bedumerweg de Hoogte

De Hoogte was een jonge wijk met veel kinderen die allen naar dezelfde school gingen namelijk de Aletta Jacobsschool aan de Olde Barneveldstraat, de kleuterschool waar we eerst na toe gingen was de Boterbloem aan de Jacob Catsstraat. Ieder kind ging hierna toe en dat maakte de wijk levendig.

De Boterbloem was een oud gebouwtje van hout met daarachter een schoolplein, kan me weinig van deze school herinneren. Deze kleuterschool is inmiddels al jaren afgebroken en daar staat nu het wijkgebouw met speeltuin.

Mijn juf daar was juf Nauta die ik jaren nadat ik van school was nog regelmatig tegenkwam bij mijn opoe, verhalen van ene juf Enschede waren berucht, zij was nogal hardhandig en van de oude stempel. Dit was 1978 tot en met 1980 waarna ik in de eerste klas (huidige groep 3) kwam op de Aletta Jacobsschool.
Een hele verandering aangezien we nu moesten leren, de rapporten over die periode leert mij dat daar weinig van terecht kwam. De paas en kerst rapport staan nog leuke anokdotes in uit die tijd, maar ook de rapporten zelf gaven een beeld hoe ik was op school.

Ik zag graag de vogeltjes vliegen.

Maar uiteindelijk redde ik me heel goed en doorliep de school zonder problemen, ook de schoolreisjes naar Schiermonnikoog kan ik me heel goed herinneren. Dit was toen ik in de 5e en 6e klas zat. We werden toen gescheiden maar dat deerde ons niet om de meiden op te zoeken.

Uiteindelijk had ik een keus gemaakt wat ik wilde worden en is er ook een school uitgezocht, de J. van der Laanschool werd het. Een technischeschool waar mijn opa, vader en oom ook op zaten, dus enige familiegeschiedenis zat daar wel.

J. van der Laanschool

We woonden nog steeds aan de Bedumerweg en had inmiddels een broertje (Marchel geboren in 1977) en een zusje (Ramona geboren in 1981), beide zaten uiteraard nog op de Aletta Jacobsschool en ik werd een brugpieper. Een tas vol met boeken met de nodige angst ging je de eerste dagen richting een nieuwe school met nieuwe mensen en nieuwe dingen, je werd nu opgeleid voor de volwassen wereld. Ik wilde electricien worden samen met nog twee jongens uit mijn oude klas, de rest ging naar een Mavo of andere scholen. Je zag ze bijna nooit en ’s avonds was je te druk met huiswerk.

Ik ronde deze school met niet al te veel moeite af, ik bewandelde de jaren met plezier en na 5 jaar was ik klaar en had een diploma op zak. Theoretisch kon ik aan het werk, maar wilde toch de MTS proberen te doen, in die tijd was het al een behoorlijke opleiding tegenwoording niet meer.

Mijn vervolgopleiding werd daarom gevolgd op het Stratinghcollege in Groningen die ik heb afgebroken na 3 jaar, niet dat ik het niet kon maar de theorie was klassikaal en dat vind ik tot op de dag van vandaag helemaal niks. Ik moest het combineren met de praktijk anders had ik niet de motivatie om het te doen.

De jaren 70 en 80

Ik weet niet veel meer van de jaren 70 van foto’s waren het wel leuke jaren met vakanties naar de camping het Spoek bij Beekbergen, bezoekjes aan de dierentuinen enz. maar echt herinneringen die heb ik zonder foto’s niet. De jaren 80 kan ik me nog wel wat herinneren, vooral Live Aid herinner ik me goed. De jaren 80 was voor mij wel leuk mede door de snelle ontwikkelingen die er gaande waren.

Zo kregen we centraal antenne, spelcomputers, draagbare radio’s, enz. ik heb het allemaal mee mogen maken. De tijd dat je een antenne moest stellen om goed beeld te krijgen was over en een gigantische stereotoren was dankzij de draagbare radio’s niet meer nodig. We konden opeens mooie beelden filmen en we hadden een videorecorder.
Naast de Amiga’s en de Commondore’s kregen wij een MSX computer, je was zo blij als je een spelletje kon laden wat al een tijd duurde. Kleuren tv en stereo wat geweldig en het beeld was beter dan ooit, en dan een radio met cassettebandje.
Menig een ging voor de radio zitten tijdens de top 40 op vrijdag om hun favoriete nummer op te nemen, zo vanaf de radio op een cassette en wat baalde je als de DJ er weer doorheen praatte.

De hele dag lopen met fel gekleurde kledingen of wat anders, het was een bende.

De jaren 80 bracht muziek voort waar ik nog mee weemoed naar luister, maar ook bracht het mij een band die al in de jaren 70 bestond en waar ik in 2000 grote fan van werd namelijk Queen. Het optreden op Live AID, I want to break free en Radio Ga Ga waren de aanleiding.

Naar school gaan met een hoop batterijen omdat je een walkman had, zakken vol had je zodat je van huis naar school en terug muziek kon luisteren. De eerste die we hadden was een blauwe Sony waar 8 AA batterijen in moest en alleen play en stop had als functie, later was het maar 2 AA batterijen en had je functies als vooruit en achteruit spoelen, equalizer, dolby, enzovoorts.

Ook bracht de jaren 80 de cd speler en kan me nog goed herinneren hoe wij in huize Roelfsema ermee geintroduceerd werden, namelijk papa had een gekocht. Wat een verademing was dat, je kon skippen en makelijk een nummer terug luisteren zonder krassen op de plaat te maken of moet zoeken met terugspoelen.

Artiesten als Madonna, Micheal Jackson, Witney Houston, Bruce Springsteen, Bon Jovi en menig andere werden in dit decenia wereld beroemd, Born in the USA en Thriller waren de albums die je moest hebben.

Dit was 10 jaar van mijn jeugd doorgebracht in de Groningse wijk de Hoogte met veel vrienden en een hoop lol, je vergeet dit nooit weer. Ook vergeet ik niet het EK in Duitsland in 1988 ja HET EK waar Oranje de eerste en momenteel laatste prijs won, het toernooi waar ik al 14 jarig jongetje spelers als Marco van Basten, Ruud Gullit, Frank Rijkaard, Ronald Koeman, Erwin Koeman, Kieft zag schitteren, waar “we” eindelijk de Duitsers versloegen om zomaar een “trauma” af kwamen opgelopen in de finale van het WK in 1974!!

De tien jaren waar de Ikea te vinden was in het inmiddels gesloopte Naberpassage (oostwand Grote Markt), de Perry Sport nog in de Herestraat zat net als Woldering met een immense koffiekan voor de deur op de locatie waar nu o.a. Jack Jones in zit. Waar we maar 1 Mc Donalds hadden die er nu nog is, waar er nog een bloemenkiosk en een ander winkeltje in de Herestraat zat in een kiosk t.o. de huidige KPN winkel. We hadden maar drie tv zenders en maar een paar publieke radio zenders, dit heette toen nog Hilversum 1,2,3 enz het huidige Radio 1, Radio 2, 3FM enz. maar de commerciële zenders kwamen eraan.

Telekids was er in het begin nog niet maar Linda de Mol was al wel op tv, en 1981 was het jaar van MTV. Sky Chanel was een van de commerciële zenders die we konden ontvangen.

De jaren 80 kwam langzamerhand ten einde en was inmiddels 16, de jaren 90 klopte aan de deur.

Jaren 90

De jaren 80 was voorbij, de economie die in de jaren 80 slecht was was ten einde die bloeide weer op en andere muziekstromingen kwamen opdagen. Eind jaren 80 was het rap muziek waar ik veel na luisterde maar ook de zoals men nu noemt 80 rock en rnb, maar dat veranderde in de jaren 90 met de opkomst van house.
In het begin nog onschuldig en redelijk amateuristisch maar dat veranderde snel, ook name door cd releases van o.a. Turn up the base (Arcade) ging het bij mij snel. Het maakte niet uit wat voor house ik vond het geweldig, en later werd dit Hardcore of te wel gabber.

Nee ik had geen gabber kapsel maar wel de Australian trainingspakken en Nike Air Max, ook werd door mij en broertje de nodige cd’s gekocht en af en toe een feestje zoals Thunderdome. Vorig jaar zag ik nog een documentaire over deze tijd, bracht leuke herinneringen weer naar boven, je kon naar een feest gaan en je was nooit dronken. Ik was niet zoals vele aan de drugs, maar gewoon aan de energiedrankjes. Ik hoefde niet de hele avond me de longenuit het lijf te “hakken”, maar nam zo mijn rust.

De jaren 90 was voor mij de overgang van de LTS naar de MTS, die zoals al genoemd na 3 jaar heb afgekapt. De jaren 90 waar de jongens nog mannen werden in het leger, we hadden toen nog een dienstplicht. En ook ik moest eraan geloven.

De jaren 90 was ook de decennium van de opkomst van het internet, waar we in het begin geen mobieltjes hadden. Ook kreeg de jeugd te maken met MP3 en de daarbij behorende spelers, we konden zelf cd’s branden. De jaren 90 was ook de tijd van Napster, maar met een 56K modem en de telefoontikken was je niet blij met de telefoonrekening. Daarom was huize Roelfsema blij met de dienst @Home, onbeperkt internet zonder kosten achteraf voor een vast bedrag.

Het was internet via de kabel en niet meer via een telefoonlijntje van toen nog PTT Telecom, @Home was een onderdeel van Castel wat later Essent Kabelcom en tegenwoordig Ziggo is. Napster is de vorm van toen bestaat inmiddels niet meer, maar als bedrijf nog wel.

Ook kregen we te maken met piepers, iedere jongere liep met en pieper die de “coole” naam buzzer kreeg. Ook kwam de eerste mobiele telefoon op de markt, maar moest je wel bij een bepaalde punt gaan staan. PTT Telecom kwam met de Greenpoint waar je bij o.a. Postkantoren kon bellen, dit was de voorloper van de huidige GSM netwerk.

Het was een leuke tijd waarin ik dus ook een man werd.

Dienstplicht

Het was 1994 en ik moest me melden om mijn dienstplicht te vervullen, de locatie was Ede Wageningen waar ik me moest melden in het Elias Beeckmankazerne waar ik werd ingedeeld bij de verbindingen. Het complex was naast de Elias Beeckmankazerne ook de Simon Stevinkazerne gevestigd, het laatste was o.a. de Harderwijkse School Militaire Inlichtingen Dienst (SMID) gevestigd was. Beide kazernes zijn inmiddels ontmantelt en dus niet meer in gebruik.

Ik heb hier mijn Algemene Militaire Opleiding (AMO) gehad die twee maanden duurde, na de AMO ging een deel voor een vervolgopleiding of zoals ik na de kazerne waar ik de rest van mijn dienstplicht gelegerd was. Mijn nieuwe plek was de Luitenant-kolonel Tonnet Kazerne in ’t Harde, waar ik ingedeeld was bij het bataljon 101. Was onderdeel van de verbindingseenheid, en werd gelijk benoemd tot korporaal.

Ik heb hier mijn dienstplicht tot en met 27 maart 1995 mogen vervullen met nodige plezier, tijdens mijn dienstplicht heb ik een aantal keren wacht moeten lopen (zowel in ’t Harde als een keer in Ede), twee weken Duitsland, watersramp in de Gelderland enzovoorts. Ook heb ik heel veel mogen schieten, was meerdere keren per week te vinden als ondersteuning in Schaarsbergen en heel af en toe in Harskamp, heb o.a. geschoten met een Uzi (Schutter 1e klas), Clock, Mag, punt 50, heb zelf mogen schieten in een tank.

Voor mij was mijn dienstplicht leuk, heel leuk zelfs. Het einde van mijn diensttijd bracht ook iets leuks ik ontmoete mijn huidige vrouw in het Groningse uitgaansleven.

2000: a new decade

Op 31 december 1999 bracht het einde van een jaar, decennium, eeuw en millennium, het jaar 2000 bracht een nieuwe jaar, decennium, eeuw en millennium. Het jaar waarin we gingen samenwonen en een nieuwe start maakte, we werden volwassen met alle gemakken en ongemakken die erbij horen.

Het nieuwe decennium bracht leuke dingen maar ook nare dingen, een wat iedereen nog op het netvlies staat zijn de aanslagen op 11 september 2002 waar twee vliegtuigen in de twin towers boorde, en een vliegtuig in het Pentagon. Een aanslag live op tv waarbij de twin towers uiteindelijk in elkaar zakten.

Ook er was ook leuk nieuws op 10 september 2008 gingen we na een relatie van 13 jaar trouwen, de reden van het trouwen kwam op 13 september om 7:50 uur. Onze (tot nu toe enige) kind werd geboren een gezonde zoon die de naam Sem kreeg, wel vier weken te vroeg maar kern gezond.

40 jaar jong

Het is nu 2014 en de eerste 40 zit erop, 40 bewogen jaren met zijn ups en downs. Inmiddels genoeg gezien van Europa en wil nog eens buiten Europa op vakantie, 40 jaar met een lichte verslaving van Queen en wintersport. Wat de toekomst zal brengen weet niemand maar hoop er nog minstens 40 jaar aan toe te mogen plakken.

Het komend jaar staat in het teken van mijn 40e verjaardag maar ook het 40e trouwdag van mijn ouders en zowel mijn vader als schoonmoeder worden 60.

Het wordt een leuk jaar waar we zeker een week naar een bungalowpark gaan in de omgeving Kootwijk bij Apeldoorn, een regio die niet onbekend bij ons is.

Wat nog meer volgt… De tijd zal het leren.

Geef een reactie

