Wintersport

Nieuwe Skigear


zell am seeOok al gaan we dit seizoen niet richting de sneeuw (tenminste in zo verre ik het weet) toch ben ik er mee bezig, men zegt ook altijd een keer op wintersport en je hebt een virus voor het leven. Dit is bij  mij ook het geval.

De sfeer, de omgeving, lekker skiën, het totaal plaatje is voor mij de reden waarom ik graag op wintersport ga, nog liever dan naar de zon.

In het begin koop je wat spullen waarvan mijn jas toen de duurste was, jas en broek gekocht toen bij sportzaak Willy Loos in Groningen. Deze Intersport winkel is inmiddels (al 2x) failliet en zit tegenwoordig SpacSport in, dit geheel terzijde. In de loop der tijden heb ik mijn jas, broek en goggle vervangen (zie pagina over wintersport) heb ik een helm en eigen schoenen gekocht.

Inmiddels denk ik sterk over eigen ski’s de reden is dat het huren €120,- á €180,- per week kost en eigen ski’s tussen de €550,- en de €699,- kosten. Dus per saldo zal dit goedkoper zijn. Maar eenmaal de beslissing gemaakt om eigen ski’s te kopen krijg je het volgende “probleem” wat voor ski’s is goed voor jouw.

Type ski’s

Naast de verschillende merken, doeleinden heb je ook de techniek en waar het van gemaakt is. Je hebt goedkoper ski’s en hele dure ski’s, dit heeft allemaal te maken met de gebruikte materialen. Je hebt ski’s voor beginners, gevorderden en voor de zeer goede skiers. Maar er is ook nog de keus voor alleen op de piste, off piste, beide enz. dus keuze zat.

Er worden dus ski’s gemaakt om rustig op de piste te skiën of juist hard, maar ook heb je ski’s om lekker door de diepe poeder te gaan of zelfs de gekste capriolen mee te maken of van alles een beetje.

Piste Ski’s

Als beginner ski je altijd op een piste ski, hiermee kan je goed uit de voeten op harde en goed geprepareerde pistes. Piste ski’s hebben altijd camber en tegenwoordig worden veel piste ski’s uitgevoerd met een licht rocker. Hierdoor zal de ski’s makelijker kunnen draaien en worden de oneffenheden makelijker opgenomen, een klein  nadeel is dat ski’s met rocker iets wat onstabieler aan kunnen voelen op hoge snelheden.

Camber is ideaal voor op de piste  voor carven en bochten aansnijden, Rocker is ideaal om door de poeder te zweven het voorkomt namelijk dat je ski’s als het ware onderduiken in de verse sneeuw.

rocker-vs-camber

Daarnaast kan je de piste ski’s onderscheiden in een basic ski en preformance ski, de basic is meer voor de beginner die rustig wil beginnen. De basic ski is ook vergevingsgezind  waarmee je rustig de berg af kan skiën, terwijl de performance ski meer all-round is en voor de wat betere skiërs. De performance ski wordt vaak als all-mountain ski aangeboden, waardoor je ook off piste kan gaan.

De goede maat voor piste basic ski’s is zo’n tien centimeter korter dan de lichaamslengte, de goede maat voor performance ski’s is ongeveer de lichaamslengte.

Off Piste

Deze ski’s zijn puur gemaakt voor het skiën buiten de geprepareerde pistes, ze zijn breder om meer drijf vermogen te hebben in het verse sneeuw. Ook zijn er tegenwoordig off-piste ski’s die je ook op de piste kan gebruiken. De huidige off-piste ski’s zijn uitgevoerd met rocker en hebben bijna geen of helemaal geen camber, dit om meer drijfvermogen en makkelijker “boven te komen” in de diepe sneeuw.

De afbeelding hieronder laat een off-piste ski zien met camber en rocker.

freeride_rocker

De goede maat voor off-piste ski’s is minimaal lichaamslengte of langer.

De all-mountain ski’s combineerd het goede drijfvermogen van een off-piste met de goede carv mogelijkheid van een piste ski met elkaar, het heeft the best of both worlds.

Camber en Rocker

Leg een ski op een plat ondergrond en je ziet meteen wat camber is, de ski rust op 2 punten aan beide uiteindes. Dit is het traditionele profiel voor ski’s en snowboards. Camber is een lichte opwaartse curve in het midden van een ski of board, met de contactpunten dus dicht bij de uiteinden zit. Camber biedt uitstekende precisie met veel kracht op geprepareerde terrein en harder sneeuw. Professional skiërs hebben  vaak de voorkeur aan camber.

Rocker is eigenlijk camber maar dan op zijn kop, het wordt ook wel reverse camber genoemt. De term rocker is ontleend aan watersport waar rocker is gemeenschappelijk. Rocker ski’s en snowboards bieden goede drijfvermogen in de zachte sneeuw en verminderd de kans op happen in de sneeuw.

De huidige ski’s worden breder en rocker zorgt ervoor dat de nieuwe vormen wendbaar wordt voor meer skiërs. Brede ski’s die voornamelijk ontworpen zijn voor poeder worden vaak met rocker uitgevoerd.

Camber betekend ook welving, terwijl rocker schommelstoel betekend.

Mooie uitgelegd met de nodige plaatjes: http://www.edgeandwax.co.uk/what-is-ski-rocker.aspx

Als je dit eenmaal weet ga je kijken of eigenlijk schatten hoe goed je bent, ik ski nu 4 jaar dat is niet lang maar kan me prima redden op een all-mountain ski. Hoef (nog) niet perse off-piste maar lekker knallen op rood vind ik ook wel leuk.

Dus een full rocker is overbodig en camber is een must, dus een all-mountain is een goede optie.

Maar dan kom je in een ski centrum je loopt naar de wintersport afdeling en je ziet de verschillende merken en types, wat moet je dan nemen.

Zoals al gezegd bestaan er verschillende ski’s van verschillende materialen, een ski bestaat uit een kern, belag (de onderkant, het loopvlak van de ski) en de toplaag. De kern is of van kunststof, of hout of beide.

Het gebruikte materiaal

Ski’s met een houten kern is stijver en harder, doordat ze slijtvaster zijn behouden deze ski’s langer hun flex. De ski’s met een kunststof kern zijn “zachter” en goedkoper met als voordeel dat de flex veel beter te controlerenis, en het is lichter. Maar tegenwoordig zijn er ook ski’s met een mix van hout en kunststof, hout voor de stijfheid en kunststof voor het gewicht. Deze mix zit vaak ik brede off-piste en toerski’s verwerkt.

Dan heb je nog de loopvlak (skibelag) van de ski deze moet aan een aantal eisen voldoen, zo moet het elastisch zijn (een ski buigt), slijtvast en goede glij eigenschappen hebben. De huidige skibelag is gemaakt van Polyethyleen.

Verschillende ski’s verschillende typen Polyethyleen, een off-piste ski moet sluitvaster zijn dan een wedstrijd ski, terwijl wedstrijd ski’s meer belang hebben bij goede glij eigenschappen.

Ook zit er staal verwerkt in de ski’s, dit werd vroeger er op geschroeft maar tegenwoordig is dit in de ski verwerkt. Het staal zit aan de zijkanten van de ski, deze staalkanten zijn vaak geplakt en geperst tussen het belag en de kern. De staalkanten zorgen voor me de grip op harde sneeuw, de manier van slijpen kan de grip beinvloeden.

Ook is de ene ski stijver dan de andere, dit wordt beinvloed door de kern en de opbouw van de ski. In principe geld hoe stijver een ski in lengte is hoe harder deze geskied kan worden en hoe minder nerveus deze zal zijn in lastig terrein. Echter kost het skiën van een stijve ski ook meer kracht en is meer techniek en ervaring nodig. Een soepelere ski daarentegen is makkelijker te skiën, kost minder kracht en zal vergevingsgezinder zijn. Ook skiet in soepelere ski makkelijker tussen buckels en in moeilijke sneeuw. 

Ook is er de torsiestijfheid dit is de stijfheid tussen de beide staalkanten, een torsiestijve ski is een ski die dus weinig kan ‘verdraaien’. Hoe torsiestijver een ski hoe harder de ski gecarved kan worden, en hoe beter de staalkanten houden in steil terrein, je hebt meer zogenaamde kantengrip. Maar ook hier geld hoe stijver hoe minder vergevingsgezind de ski is. Een zeer torsiestijve ski is ideaal om hard te knallen maar neemt lastiger oneffenheden in de piste of in het terrein op. Je hebt dus meer techniek nodig om niet over de piste te stuiteren.

 Wat voor ski moet ik nu hebben???

Dat is dus een hele puzzel er vallen al wel wat af waardoor ik me orienteer op de all-mountain en piste ski’s, en uiteraard zijn hier weer de nodige variatisch te bedenken. Maar heb een lichte voorkeur voor een aantal merken die ik in het verleden ook gebruikt heb namelijk Salamon, Elan en Atomic.

Dus kon weer een aantal wegstrepen zodat er een aantal modellen overbleven, ook het liefst houten kern voor de flex, titanium platen voor de torsiestijfheid en beetje rocker.

Er bleven na goed uitleg en onderzoek van mij een viertal ski’s over namelijk:

Atomic Nomad Blackeye ti

Atomic Blackeye TI €599,99

salamon enduro xt800

Salamon Enduro XT800 €699,99

endurors800ti-0

Salamon Enduro RS800 TI all mountain €549,99

elan-amphibio-waveflex-82-incl-elx12Elan Amphibio 12 all mountain ski €599,99

Ik heb eigenlijk nog geen voorkeur dus wordt de komende tijd goed uitpluizen wat voor mij het beste is, al moet ik zeggen dat de Atomic de ARC heeft wat wel interresant is en de Elan een linker en een rechter ski heeft. Klinkt raar een linker en rechter ski maar zoals je kunt zien op de onderstaande foto is er een verschil.

elan-amphibio

Naast een eigen ski’s ben ik ook opzoek naar nieuwe schoenen, dat is niet zo moeilijk aangezien Salamon mijn voorkeur heeft. Ik heb nu ook Salamon maar dit waren niet hele dure schoenen om te kijken of het  mij wel bevalt. Heb deze 3 jaar geleden voor €100,- nieuw gekocht, een nieuwe is verantwoord.

Mijn voorkeur hierin is dus Salamon en een model is niet zo moeilijk.

Naast nieuwe skischoenen moet er een helm komen, mijn huidige is te groot. Reden hiervan is dat ik kaal ben geworden, althans was ik al een beetje maar er komt een tijd dat je niet anders kan dan de tondeusse er over heen. Hierdoor is mijn huidige held te groot, maar ook een nieuwe is niet zo moeilijk. De helmen van POC o.a. zijn wel leuk.

Als er dan nog geld overblijft komt er ook nog een……..

gopro-logo

Geef een reactie

