Vakantie 2013

Pont-d'Arc Nadat we in maart terug kwamen van onze wintersportreis gingen we al snel opzoek naar een bestemming richting de zon, niet dat ik dat zo nodig vond maar er zijn mensen die iets meer met de zon hebben dan met de sneeuw. Men wilde naar Frankrijk een land waar ik liever niet na toe ga, maar het is in een huwelijk geven en nemen en het was nu dus de keuze van mijn wederhelft.

Het werd dus Frankrijk en ook zusje ging weer mee net als in maart, men wilde richting de Ardeché. Na vele boeken en zoeken op het internet hadden we eindelijk een vakantie land, bestemming en camping.

Het werd  Camping Les Ranchisses in Largentière een vijf sterren camping in een mooie bosrijke omgeving met een paar nadelen waaronder het naast gelegen dorp Largentière en de afstanden tussen de verschillende dorpen en atracties, maar de camping maakte heel veel goed.

We hadden daar een huisje/caravan gehuurt voor een week, dit omdat er veel te laat gezocht werd naar een vakantieplek. Eerst wilde men twee week naar Frankrijk maar aangezien ik maar drie week vakantie had en ruim 1200 Km te veel vond om in een keer te rijden moest er een overnachting onderweg komen, dit werd een Ibis hotel bij Luxemburg op de route richting Fankrijk. Het hotel lag pal naast de snelweg van Luxemburg richting Nance.

Op vrijdag 12-07-2013 konden we rustig aan doen en vertrokken om 8:30 uur vanuit Groningen waar we om 14:05 uur aankwamen bij hotel Ibis Luxemburg sud, na inchecken en dingen uit de auto te hebben gehaald gingen we even Luxemburg in. Uiteindelijk om 18:00 eten en rond 21:30 uur sliepen we allen. De volgende dag zouden we vroeg vertrekken immers het was nog ruim 700 km via de beruchte Route de Solei.

Op de camping

ons verblijfDe reis verliep voorspoedig waar we dankzij onze TomTom de files op de Route de Solei konden ontwijken, uiteraard wel met de nodige tolwegen en idem prijs. We kwamen uiteindelijk om 15:00 uur aan op de camping een rit van 8,5 uur.

De eerst indruk van de camping was goed ons verblijf was ook niks op aan te merken, alles was schoon en we hadden airco. Het uitpakken kon beginnen en zusje ging zoonlief trakteren op een wel verdiende frisse duik in het zwembad, een jochie van nog net geen 5 jaar die zich zo goed had gehouden tijdens deze twee lange ritten.

Eenmaal alles uitgepakt nog even de camping verkennen om vervolgens te eten en zoonlief afgemat vroeg op bed te brengen. We ontdekte dat ’s middags de koelkast en vriezer niet werkte, maar ’s avonds werkte het weer.

De zondag was een rustdag waar we lekker hebben kunnen ontbijten en gezwommen, het was te warm om iets te ondernemen. En pas op maandag gingen na ontbijt lopend naar Legantière, uiteraard te laat hetwas een uur lopen waar de temperatuur opliep naar een 35 graden en weinig schaduw.

Het dorp viel zwaar tegen, is een grote teleurstelling maar met een markt op dinsdagochtend moet het wel sfeervol zijn. Terugkomst even gezwommen en naar een supermarkt gegaan in een dorp 10 min. verderop.

‘S avond werkte net als bij aankomst de koelkast/vriezer niet, later (na een uur) werkte alles weer.

De Dinsdag naar de markt in Largentière gegaan wat gezellig en druk was, hier zijn we trouwens onbeschoft behandeld bij een eet/drink gelegenheid. Wilden iets te drinken maar was volgens de baas alleen eten en drinken, zijn letterlijk weggestuurd.

We zijn daarna snel terug naar de camping gegaan, omgekleed en gezwommen.

Problemen met de koelkast/vriezer

‘S Middags weer problemen met de koelkast/vriezer net als de avond ervoor, ook gasfornuis had geen spanning om aan te steken. Weer gemeld en er zal iemand komen, rond 18:15 uur nog niemand geweest. De melding was rond 16:00 uur, dus was het afwachten en inmiddels smolt ons ijs. Na eigen onderzoek bleek dat er minstens vijf stopcontacten niet werkten en dit elke dag tussen 14:00 uur en 20:00 uur, uiteindelijk kwam er iemand van de camping om te kijken wat er aan de hand was. Deze constateerde hetzelfde wat ik ook al had geconstateerd en maakte werk van dat er zo snel mogelijk een electricien langs komt, uiteraard gezien de tijd (na 18:00 uur) werd dat niet dezelfde avond. Na 20:00 uur werkte de koelkast e.d. weer en kregen wij nog de vraag of het erg was dat de monteur naar binnen ging als wij er niet waren, dat vonden wij geen bezwaar immers we wilden dat het opgelost zou worden.

De zelfde avond kregen we wat we niet wilden hebben namelijk regen, dit duurde tot de volgende ochtend waardoor een reisje naar Vallon Pont-d’Arc twijfelachtig werd. Maar later op de morgen zo tegen 11:00 uur werd het droog en scheen de zon vol op, dus we gingen alsnog richting Vallon Pont-d’Arc.

Vallon Pont-d’Arc

Het dorp en de bijgelegen bezienswaaridgheid bevond op 15 kilometer van onze camping maar omdat de weg niet rechtstreeks verliep deed je er ruim 45 minuten over, de weg leidde ons over bergpassen en door leuke dorpjes. Uiteindelijk was het dorp  Vallon Pont-d’Arc in zicht maar we moesten nog wel even door rijden voordat we bij de Pont-d’Arc aankwamen.

De Pont d’Arc is een natuurlijke brug vlak bij en over de rivier de Ardèche gelegen, en staat vlak bij de ingang van deGorges de l’Ardèche zo’n 2 kilometer buiten Vallon-Pont-d’Arc. In de zomer is het hier heel druk met kanoën en mensen die even vervrissing zoeken in het water, in de winter staat het hier heel hoog waardoor deze natuurlijk boog is gevormd. Het kost je €3,- p/p (volwassenen) om naar het bijgelegen strandje te kunnen met een geweldig uitzicht, dit was het rijden zeker de moeite waard. Na een uurtje of twee gingen we naar het dorp Vallon-Pont-d’Arc waar we wat hebben rond gesnuffeld en gegeten, na een tijdje zijn we weer richting de camping gegaan. Deze route liep nog langs een supermarkt een dorp verderop waar er een groot supermache zat, en ook deze dag eindigde met een beetje regen. De dag was vermoeiend voor zoonlief en had in de auto en in ons huisje zeker 2 uur geslapen en was dus zeer uitgerust, dat gaf ons de gelegenheid om ’s avonds even naar het cafe te gaan op de camping. Hier hebben we wat gedronken en Sem geflipperd om zo rond 21:00 uur weer richting huisje te gaan.

Inmiddels was het weer droog, warm en helder dus konden we weer zoals de hele vakantie op ons terras zitten.

De donderdag begon goed en maakte we plannen om naar Aubenas te gaan een klein stadje in de buurt, maar namate de ochtend vorderde kwamen de wolken en begon het weer te regenen. Toch zijn we erna toe geweest maar we kwamen van een koude kermis thuis, het dorp was troosteloos in de regen en de winkels waren hier in de middag gesloten. Dus we gingen al snel weer terug om eerst nog even naar de Supermarche te gaan en daarna het kasteen en de kerk in Largentière te bezoeken;.Het loopje vanaf de kerk richting het kasteel was leuk met leuke steegjes wat allemaal netjes was, eenmaal bij het kasteel betalen en komje er achter dat de show die daar gegeven was in het Frans was. Menig tourist vertrok en binnen 10 minuten waren we weer opweg richting de auto. De intentie was leuk de uitvoering niet.

Maar het was nog niet gedaan met de regen, rond etenstijd kregen we weer een paar buien en pas in de avond werd het droog waardoor we weer op het terras konden zitten, het bleef gelukkig droog tot we gingen slapen.

Laatste dag in de Ardeché

Vrijdag de laatse dag brak aan met een zonnetje en lekker weer, snel zoals we elke morgen deden verse broodjes halen en ontbijten op het terras. Gelijk navraag gedaan bij de receptie over hoe laat we de volgende morgen konden vertrekken, met afspraak al om 7:00 uur, gelijk afgesproken zodat we rond 7:30 konden vertrekken richting Valkenburg. Na het ontbijt gingen Sem en Ramona nog even zwemmen terwijl wij onze koffers e.d. gingen inpakken, na  het opruimen, inpakken, schoonmaken en dweilen zelf ook nog even naar het zwembad gegaan

Dezelfde middag nog even de auto volgegooid en wat laatste boodschappengedaan voor de terugreis, na het “avondeten” nog twee keer een spelletje gedaan met Sem daarna ging hij op bed. Rond het eten fikse onweersbui met hagelstenen en pas na ongeveer een uur droog en weer warm, we kunnen voor die laatste keer nog even buiten zitten en genieten en rond 23:00 naar bed.

Terug naar Nederland

Zaterdagochtend en de wekker ging om 5:00 uur, klaar maken en de laatste dingen even inpakken en schoonmaken zodat we klaar waren voor de inspectie. De inspectie ging snel en men was zeer tevreden, we konden ons geld (borg) e.d. ophalen bij de receptie en om 7:30 zoals gehoopt vertrekken richting Valkenburg.

Bij Privas werd Sem en de dames misselijk door een voorganger die de rem zorgvuldig uitteste, Sem moest spugen en gelukkig waren we net op de snelweg en konden we direct stoppen bij een tankstation. Na dit kleine ontophoudt hadden kort erna nog een kleine sanitaire stop om vervolgens een paar uren door te kunnen rijden. Na een tankstop (plus sanitair) en twee keer tol kwamen we zonder files om rond 17:00 uur aan in Landal Cauberg in Valkenburg, een rit van 9,5 uur inclusief de nodige stops.

De zondag weer lekker rustig aan gedaan, wel even naar de fluwelengrotten en ruïne van Valkenburg geweest, de maandag konden we meer doen immers was weer een lange rit.

De rest van de week waren kleine uitstapjes met lekker warm weer, zo gingen we op maandag naar Maastricht. De dinsdag was weer een rustdag mede omdat het erg warm was.

De woensdag was de dag van Sem, het was ’s morgens wel wat regen maar de voorspellingen waren goed. Dus we gingen naar Plopsaland Coo een uur rijden vanaf Valkenburg via allerlei landweggetjes. De ochtend was fris en regen maar de middag was weer warm en zeer zonnig, we hebben en met name Sem enorm veel geluk gehad.

De donderdag was de laatste dag en weer gingen we inpakken en alles zo veel mogelijk klaar zetten voor vertrek, ’s middags nog even richting de drielanden punt in Vaals en ’s avonds lekker eten in het restaurant op het park.

De twee weken gingen snel voorbij en na een rit van ongeveer vier uur op de vrijdag waren we weer thuis, in totaal hebben we ruim 2000 kilometer gereden. In de vakantie hebben we ongeveer €500,- aan brandstof getankt en ongeveer €100,- aan tol betaald. De camping in Frankrijk was geweldig, de dorpen in de buurt niet, Vallon Pont-d’Arc en omgeving is leuk, maar om hiervoor ieder jaar naar Frankrijk te gaan nee.

Volgende vakantie: Residence Saalbach in Skicircus Saalbach Hinterglemm.