Vakantie's weekendjes weg/Vakanties/Wintersport

Wintersport


20130920-000816.jpgHeb een aantal dingen waar ik me graag mee bezig hou en een daarvan is wintersport, dit is iets wat me de hele jaar naar uit kan kijken. Vind het heerlijk om ’s morgens vroeg verse broodjes op te halen en na een stevig ontbijt de piste op te gaan, lekker een tochtje maken.

Ben geen persoon die 1200km gaat rijden om de gehele dag aan het strand te liggen, en twee weken 35°C of meer kan je mij niet blij mee maken. Uiteraard hou je rekening met je omgeving en met name je vrouw, die gaat liever naar de zon dus een compromis moet je wel sluiten. Dus zal je naast de wintersport me ook moeten opladen om twee weken “af te zien” in de hitte van een warm land, maar dat heb je er wel voor over als je weet dat je daarna weer richting de sneeuw gaat.

Maar waarom trekt me de sneeuw meer dan zon, zee en warm weer.

Voor mij is het makkelijk kan heel slecht tegen heel warm weer, rond de 20°C met een briesje vind ik niet erg maar windstil en 35°C en hoger…

Ik ga graag naar Oostenrijk de sfeer in combinatie met het gebied en de mensen is dit voor mij het ideale skiland, maar anderen gaan weer liever naar Frankrijk, Zwitserland, Duitsland of Italië. En er zijn mensen die met veel plezier o.a. richting Tsjechië gaan.

De eerste keer

Ik ben qua wintersport een laatbloeier, pas in 2003 op 29 jarige leeftijd ging ik met vrouw en vrienden een week op wintersport. De locatie was Harrachov in Tsjechië, we zaten met zijn allen in Hotel Hubertus. Het dorp was in den beginne leuk, de eerste keer naar de sneeuw en met een grote groep mensen. De ideale garantie voor succes, en dat werd het ook.
We vertrokken op 2e kerstdag 2003 en verbleven daar een week om 3 januari 2004 weer richting huis te gaan. In die week kwam ik er al gauw achter dat het voor een keer leuk was maar wilde ik meer (en dat wilde ik) moest de volgende reis richting de Alpen zijn. Harrachov is een dorp in de reuzengebergte met maar een berg, op deze berg bevonden zich een paar pistes. Door de lage hoogte van max. 900 meter was je snel beneden. Ook activiteiten en Apres ski was daar bijna niet aanwezig, laat staan goede materiaal.

We kregen slechte schoenen en de skiles was zeer slecht, de leraar sprak zeer gebrekkig Duits of Engels en de lessen waren rommelig.

Terugkijkend was het met de groep gezellig, maar het gebied kom ik nooit weer.

Naar Oostenrijk

Na 5 jaar gingen we weer richting de sneeuw weer met vrienden maar met een paar wijzigingen, en de voorbereiding was lang. Er waren mensen die weer Harrachov wilden i.v.m. de gunstige prijs, maar men wilde ook meer te doen hebben in de omgeving voor de mensen die even niet wilden skiën of snowboarden.

Dus rade ik Oostenrijk aan maar ook Frankrijk werd geopperd, na veel gesprekken en onderzoeken werd het Oostenrijk. Het land was bepaald nu nog een gebied, een aantal wilden niet te duur dus zochten die naar gebieden die klein waren. Zo wilden ze de prijs drukken maar de meerderheid wilde toch een groot gebied met meer in de omgeving. Na veel zoeken en met prijs in de achterhoofd kwamen we bij het skigebieden Zell am See Karpun.

We hadden een land en skigebied en nu een slaapplek, die werd even buiten Zell am See gevonden in het plaatsje Brück in hotel LucasHansel. Dit was inderdaad een schitterend hotel maar had een nadeel, het dorp was saai en niks in de directe omgeving. De gratis skibus stopte pal voor de deur van het hotel, dus binnen 10 minuten zaten we op de piste, maar ’s avonds was er niks. Het skigebied was top maar wel druk, we waren daar rond de kerstdagen in 2008. Ondanks de prijs waren we er over eens dat het een stuk beter was dan Harrachov.

Ook derdes erna toe was leuk maar niet voor herhaling vatbaar, tenminste niet voor ons. We gingen namelijk met de Alpen expresse.
Op een vrijdag om 13:00 uur richting Utrecht om daar om 16:00 uur de trein te nemen die ons rechtstreeks naar Zell am See bracht,hier kwamen we om 11:00 uur op zaterdagochtend aan.

Het totaalplaatje vond ik een heel stuk beter dan de eerste keer, maar toch wilde ik meer.De gletsjer van Kaprun was geweldig maar omdat ik nog niet zoveel ervaring had en de rest ook niet deden we geen tochten. Dat wilde ik toch wel doen, dat was de doel voor een volgende wintersport.

Weer richting Oostenrijk: Gerlos

De vakantie in Zell am See was me goed bevallen alleen de tijd tussen Harrachov en Zell am See was lang namelijk 5 jaar. Dat moest korten en dat werd het gelukkig ook, maar 7 jaar tussen de eerste keer en deze reis was wel lang. Mijn techniek was nog niet ontwikkeld dus wilde ik alles eraan doen om dat te verbeteren, maar weer lessen zag ik toen niet zitten.

Dit keer gingen we niet met vrienden maar met opa en oma, zusje en onze 2 jaar oude zoon. De locatie was Gerlos in het Zillertal, en haus Haas was ons verblijf. Het Zillertal was een groot gebied waar je tot in het dorp Gerlos kon skiën, ook was het mogelijk om tochten te maken naar b.v. Zell am Ziller of Köningsleite.

Dit was mijn eerste keer dat ik echt ging skiën ende eerste keer dat ik een tochtje ging maken, veel was het niet wat sleeën met zoonlief was ook leuk. We gingen dit keer niet rond kerst en nieuwjaar maar in de voorjaarsvakantie van 2010.

Ook hier was het totaalplaatje voor de skiër geweldig, brede en grote pistes maar ook heel veel pistes. Je kon een hele dag lekker op de latten.
Omdat we een appartement hadden gingen we iedere ochtend lopend naar een Spar waar vers brood lag, het was lekker wakker worden zo. Maar de ligging was ook leuk aangezien een dagje Innsbruck tot de mogelijkheid behoorde, dit was een uur rijden.

Een nadeel was wel de weg erna toe, je reed langs de bergwand wat soms vrij smal was. Maar nu was ik helemaal om en wilde zo snel mogelijk weer richting de sneeuw.

Saalbach Hinterglemm

Gelijk bij terugkomst was het onderzoeken naar een ander skigebied begonnen, het was zeker dat door een gebeurtenis in Gerlos, waar we van de weg gleden op een berg, dat het geen Gerlos meer werd. Maar ook was zeker dat opa en oma niet mee wilden en ook niet konden door een ongeval die opa heeft gehad.

Dus mijn zoektocht ging naar een gebied waar je in het dal richting het dorp reed, genoeg pistes, veel te doen in de omgeving voor als je niet wilt skiën en weer in Oostenrijk. Mijn oog viel al snel op een nieuw te bouwen complex in Saalbach, residence Saalbach werd gebouwd in 2010 en werd een 4 sterren appartementen complex in hartje Saalbach aan de piste. De prijzen waren nog niet bekend, maar het had mijn attentie.

Na tijdje zoeken en informatie in winnen op sites als wintersporters.nl kwam ik weer terug bij skicircus Saalbach Hinterglemm Leogang, en weer bij residence Saalbach. Het werd wikken en wegen en uiteindelijk vonden we dat we dat moesten doen, de combinatie ligging, gebied en de weg erna toe deed de doorslag.

Het gebied bestaat uit twee dorpen naast elkaar en een aan de andere kant van de berg, dit i.c.m. met 200km piste met winkeltjes, cafe’s, de bekende Apres ski in Hinterglemm en de ligging is het een zeer populaire bestemming voor Nederlanders.

En terecht de sfeer is geweldig en geen wachttijden aan de liften.

En ondanks dat de eerste 4 dagen vrij warm was waardoor de sneeuw later op de dag papperig was kon ik toch een paar tochten ondernemen, toen in de loop van de dinsdag de kou weer terug kwam werden de tochten ook langer. Ook mijn vrouw en zusje waarden zich aan wat verder skiën.

De volgende bestemming.

Hier kan ik kort over wezen, volgend jaar wordt het even geen wintersport maar februari 2015 is de planning. En de locatie hoeven we niet over na te denken, mijn vrouw en zusje hebben al gezegd dat ze er nog niet klaar mee waren toen we naar huis gingen. Saalbach was voor hun perfect en voor mij en zoonlief ook, dit met het feit dat Residence Saalbach ons zeer goed bevallen is staat de plek en verblijfplaats vast.

De volgende keer weer Residence Saalbach in het skicircus Saalbach Hinterglemm Leogang.

Leuke feitjes

– In Frankrijk is Val Thorens het populairste skigebied onder Nederlanders.
– In Oostenrijk is Saalbach Hinterglemm het populairste skigebied onder Nederlanders
– In 1993 bereikte de wintersport met 1,25 miljoen Nederlanders zijn hoogtepunt.
– In Frankrijk is de gemiddelde leeftijd 33 jaar.
– In Oostenrijk is de gemiddelde leeftijd 38 jaar.

20130920-000556.jpg

Zoals je kunt zien gaan de meeste Nederlanders naar Oostenrijk, bekende plekken van Nederlanders in Oostenrijk zijn.

Saalbach Hinterglemm
Zell am See Kaprun
Sölden
Gerlos
Mayerhofen
Serfaus Landis Fiss
Kitchbuhel Kirchberg
Hintertux
Lech
Ischgl

Aantal bekende plekken in Frankrijk waar Nederlanders graag komen zijn:

Val Thorens
Val d’Isère
La Norma
Alpe d’Huez
Les 2 Alpes

In Duitsland is naar Garmisch Partenkirchen natuurlijk Winterberg waar menig Nederlander zijn meters maakt

2 thoughts on “Wintersport

Geef een reactie

