technologie

Appradio wat heb ik er spijt van


appradio_main2_detailpagekopie

Wat was het mooi even voor sluitingstijd op 24 december 2012 een nieuwe autoradio gekocht, de radio die ik toen gebruikte was toch wel toe aan vervanging, na veel kijken en onderzoeken en de mening van de vrouw werd het de appradio van Pioneer.

Het ontwerp is strak en zoals je mag verwachten van Pioneer is het makkelijk in gebruik, de gebruikelijke is aan te passen zoals geluid. Ook kan je per ingestelde zender (radio) de RDS e.d. instellen. De app op je iPhone 4/4S/5 en/of iPod touch (minimaal 4e generatie) zorgt ervoor dat je een aantal standaard apps op je appradio zichtbaar worden. De app laat ook een aantal apps zien die compatibel zijn met de Appradio.

Pioneer levert altijd een zeer goed geluid, ook hier is dat niet anders. Ook kan je dit aanpassen, opzich niks mis mee.

In de tijd dat we deze Appradio (SPH-DA01) was er ook een opvolger de (SPH-DA02) hardwarematig volgens AVA precies hetzelfde, en er was nog de Appradio 2 die o.a. (beperkte) ondersteuning bied voor Android. Ik wist dat mijn iPod Touch 1e gen. niet ging werken, maar dat was niet erg we hadden nog een iPhone 4 over die kon tijdelijk dienen als iPod tot we een nieuwe iPod Touch gingen kopen.

ipod touch 5gVandaag was het zover we kochten een nieuwe iPod Touch de enige die we vonden was de iPod Touch van de 5e generatie, deze was op 12 september 2012 aangekondigd dus lijkt ons i.c.m. een adapter te kunnen werken op de appradio. De 5e gen. heeft de nieuwe lighting aansluiting i.p.v. de 30 pins aansluiting, een adapter (die even €29,95 kost) aangeschaft en vol gegooid met muziek.

En dan aansluiten aan de radio en kom je tot een aangename verrassing: “Deze iPod wordt niet ondersteunt“….

Daar zit je met je €350,- kostende Appradio en een iPod van dezelfde prijsklasse en het werkt niet, je kan mij niet kwader krijgen. Dan wordt het zoeken op het internet en nergens iets te vinden, maar wel een hoop geklaag van gebruikers met dezelfde probleem. De winkel waar ik hem gekocht heb bood ook geen oplossing, ik moest maar naar Pioneer mischien zijn die zo coulant.

Een mailtje maar tikken richting Pioneer.

Wat ik weet

Wat ik weet is dat zowel de 01 als de 02 (Appradio 1 SPH-DA01 en 02) hoogst waarschijnlijk de lightning aasluiting van de iPod Touch en iPhone 5 niet ondersteunt, dit ligt niet aan de kabel maar puur softwarematig. De Appradio 2 heeft volgens de laatste update wel de ondersteuning en de appradio 3 zeker, maar om nu weer even €500,- neer te leggen en een 6 maand oude radio “weg te gooien” is ook zonder. Dus ga ik maar wachten op een antwoord van Pioneer.

Conclusie

Ben je opzoek naar een mooie dubbel DIN radio zonder te veel knopjes en fratseltjes is dit de ideale radio maar ZEER beperkt en zonder voor iedere Euro die je eraan besteed, wil je een dubbel DIN radio met meer mogelijkheden ga dan minimaal voor de Appradio 2. Vergeet niet dat de Appradio alleen werkt met de de iPod Touch 4e gen., iPod Touch 5e gen., iPhone 4, iPhone 4S en iPhone 5. De iPod en iPhone met lightning kabel is de ondersteuning beperkt.

Maar wat mij achteraf toch zeer zwaar tegenvalt is het karig gebrek aan ondersteuning van oudere iPods, en dan is er ook geen ondersteuning voor de iPhone 5 of andere Apple producten met een Lighting aansluiting. Hopelijk komt er snel een softwarematig oplossing zodat bepaalde problemen opgelost wordt.

De ondersteuning van de oudere iPods heeft in zo verre ik het weet niks te maken met hardware maar puur software, maar ook de app is niet Pioneer waardig. De bleutooth verbinding is snel gelegd en handfree bellen is goed, ook navigeren via de AppRadio i.c.m. je iPhone is mede dankzij de externe GPS antenne goed. Maar bedenk goed wat je wil deze radio is mooi, rustig, simpel, strak maar beperkt wil je meer dat kan ik je de bijvoorbeeld de AVH-8400BTAVIC-F40BT of de AVIC-F940BT aanraden heeft meer mogelijkheden.

Er zijn veel pluspunten maar te veel minpunten, mijn persoonlijke mening kijk voor een AVH-X5500BT of een AVH-X8500BT, is iets duurder maar heeft wel meer ondersteuning, overigens heeft de SPH-DA210 de mogelijkheid om een cd/dvd te beluisteren hoop dat deze ook naar Nederland komt.

 

One thought on “Appradio wat heb ik er spijt van

  1. Pingback: Eindelijk……. | iMichel

Geef een reactie

