technologie

Pioneer Appradio


Appradio

Sinds 7 jaar heb ik een autoradio waar een iPod op aangesloten kan worden deze werd opgeladen en de bediening liep ook via de toetsen van de radio, heerlijk was dat zeker met een 30Gb iPod 5e generatie. Je kon duizenden nummers kwijt en een vakantie van 3 weken had je genoeg muziek om nooit 2 keer dezelfde nummer te horen.

Onze huidige radio een Pioneer DEH-P4900IB is na 5 jaar is toe aan vervanging, mijn oog viel op een Pioneer  SPH-DA01 ook wel bekend als AppRadio. Maar voordat ik deze ging kopen wilde ik graag weten of mijn oude iPod en/of iPod Touch (1e gen.) ook zal werken.

Volgens Pioneer misschien en volgens anderen hoogstwaarschijnlijk, bij een autozaak in Groningen lag dit aan de stroomtoevoer maar dat is onzin.

Op onderzoek.

Het was nogal onduidelijk dus was de enige optie om langs een paar zaken te rijden die mij mogelijk hiermee kon helpen, uiteraard nam ik de beide iPods mee. In Groningen zijn eigenlijk 2 zaken waar je dit kan testen, zaak 1 heb ik slechte ervaring mee dus de andere zaak (AVA) was voor mij de plek om te kijken of ik antwoord kon krijgen. Ik werd vriendelijk geholpen en kwam er al snel achter dat dit niet ging werken, zoals de specificaties al aangaf alleen de iPhone 4, 4S en iPod Touch 4e gen. werkt hierop.

Dit was dus balen werd dus zoeken naar een ander model, uiteraard werd ik goed geholpen door de verkoper van deze zaak en hij liet mij een aantal andere modellen van Pioneer zien. Allen met dat gene wat ik graag wilde mijn iPods werkend op een 2-Din autoradio.

Uiteraard had ik een ander model op oog in dezelfde prijsklasse als de AppRadio, maar mijn vrouw had ook een stem in dit geheel. Ik had nog steeds een “zwak” voor de AppRadio, het is een mooi en simpel ogend apparaat met een mooi scherm en maar 3 fysieke knoppen. De andere modellen had meer knoppen en zagen er nogal druk uit en ondanks dat deze wel mijn oude iPods kon afspelen werd het toch de AppRadio.

Het inbouwen

Eerste 2 dagen het uitschakelen via het verwijderen van de zekering ging

Opzich is het inbouwen van een radio niet moeilijk, stekkers inpluggen, antenne eraan en je bent klaar, even het frame vastzetten en alle kabels achter de radio goedleggen that’s it. Maar aangezien mijn auto beschik over een Canbus heb ik geen geschakelde voeding, met mijn oude radio was er geen probleem deze kon ik via een knop uitschakelen maar de AppRadio heeft dit niet.

Dus er moest een geschakelde voeding komen wat ook niet zo heel erg moeilijk is, maar een nieuwe draad vanaf de zekeringen was een pokke werk dus besloot ik een geschakelde draad te zoeken in de buurt. Toen dit eenmaal het feit was alle draadjes aan elkaar solderen en mijn radio had geschakelde voeding. Maar de avond naar huis bleek dat niet alles goed te zijn, de ingestelde zenders waren na uitschakeling weg.

De volgende dag de originele koppelstekkers ertussen gezet en alles werkt zoals het moet, zeker als je nagaat dat we de eerste 2 dagen het uitschakelen via het verwijderen van de zekering ging. Ja je leest het goed ik moest als ik wegging eerst de zekering erin zetten en als ik thuis was de zekering er weer uit. De zekeringkast zat onder de motorkap, dus was niet even.

De reden was dat ik de radio op 24 december gekocht heb even voor 16:00 uur, en het donker was na inbouwen. Op 25 december zat ik optijd bij mijn zwager en 26 december bij mijn ouders, heb dus pas op 26 december de kans gehad om dit goed te regelen.

Indruk, geweldig maar beperkt

De eerste indruk is wauw wat een mooi ding omdat er zo weinig knoppen opzit en alles in principe via de 6.1″ touchscreen loopt, de instellingen is zoals je van Pioneer verwacht makkelijk aan te passen. Maar niet alles is zoals verwacht de app die erbij hoort werkt niet op mijn iPhone 4S (iOS 6.1 Beta), maar mijn vrouw heeft geen problemen met haar iPhone 4 (iOS 4.0.2). Ook vind ik de aanbod van apps nogal karig.

Maar wat mij achteraf toch zwaar tegenvalt is het karig gebrek aan ondersteuning van oudere iPods of de iPad, en dan is er ook geen ondersteuning voor de iPhone 5 of andere Apple producten met een Lighting aansluiting. Hopelijk komt er snel een softwarematig oplossing zodat bepaalde problemen opgelost wordt.

De ondersteuning van de oudere iPods heeft in zo verre ik het weet niks te maken met hardware maar puur software, maar ook de app is niet Pioneer waardig. De bleutooth verbinding is snel gelegd en handfree bellen is goed, ook navigeren via de AppRadio i.c.m. je iPhone is mede dankzij de externe GPS antenne goed. Maar bedenk goed wat je wil deze radio is mooi, rustig, simpel, strak maar beperkt wil je meer dat kan ik je de bijvoorbeeld de AVH-8400BT, AVIC-F40BT of de AVIC-F940BT aanraden heeft meer mogelijkheden.

De SPH-DA01 en SPH-DA02 zijn alleen Apple comptabel, de  SPH-DA100 is er ook voor Android hier een lijst van Androidtoestellen die compatibel zijn

One thought on “Pioneer Appradio

  1. Pingback: Eindelijk……. | iMichel

Geef een reactie

