Algemeen

10 jaar RuG


Vrijdag 10 augustus was de laatste volle dag dat ik werkzaam ben bij het Facilitair bedrijf van de Rijks Universiteit in Groningen, 10 jaar lang ben ik werkzaam geweest voor de afdeling telecom. In die 10 jaar heb ik alles gedaan wat onder de telecom valt, kabel trekken, programmeren van VOiP toestellen, mobiel, portofoons, adviseren, storingen, aanleg enz. noem het maar op.

Dat het slecht gaat met de economie dat is voor iedereen wel duidelijk, maar aangezien het redelijk druk is maakte ik me geen zorgen omtrend mijn positie bij de universiteit. Dit veranderde zo’n 10 week geleden waar ik de melding kreeg dat het hoogstwaarschijnlijk voor mij ophoud, dit viel nogal rauw op mijn dak aangezien we maar met 2,5 pers werkzaam zijn.
Op de afdeling werken dus 2 personen fulltime en een drie dagen in de week, de laatste is puur administratief.

De begin jaren

In 10 jaar heb je veel meegemaakt de tijd in de kantine van de vervoersdienst waren geweldig, menig stoel is gesneuveld en wil ik het niet hebben over de hoeveelheid koffie en gebak er door de tent heen gegaan is. Toen ik daar kwam was het eerste wat ik meemaakte dat er een hele dure racefiets in de nok van de garage hing samen met kleding enz., maar dat was niet alles.
Ook stond er een auto helemaal in plastic ingepakt, er stond een auto waarvan de eigenaar dacht dat zijn kofferbak leeg was (vol gegooid met opvulchips) en ga maar door.

Iedere dag was er wel iets, ik kan er een boek over schrijven.

Spreadsheetmanagers

Maar er zijn tegenwoordig een aantal managers in dienst die bij andere afdelingen van de RuG weggestuurd waren omdat ze incapabel waren, deze mensen hebben daarna alles kapot gemaakt wat kapot gemaakt kan worden. Zo is het bedrijfsstructuur niet goed vergelijk het met een piramide, de top licht en genoeg mensen die het werk moeten doen en geld binnen brengen, bij het FB is het net andersom. De top is heel zwaar met 3 directeuren en een hoop managers, en door de bezuinigingen zijn het aantal monteurs tot onder het minimum gedaald.

Liepen er vroeger op ieder faculteit minimaal 1 elektricien o.i.d. rond tegenwoordig is dit gereduceerd tot een handje vol, zo ook de afdeling waar ik zat. Dit alles is veroorzaakt door een stel spreadsheetmanagers, deze managers pakken de appels en peren tellen dit bij elkaar op en vermenigvuldigen dat met een meloen. Hier komt een cijfer uit en dat moet het worden, maar men vergat even dat de onderlaag zo dus werd dat de omgekeerde piramide op omvallen stond.

De oplossing is volgens deze spreadsheetmanagers de komst van een aantal interimmanagers, en zo geschiede met als “dieptepunt” een uit Amsterdam die voor heel veel geld elke dag heen en weer rijdt.

Het einde voorlopig??

Maar goed in 10 jaar tijd is er heel veel veranderd en het werd er niet prettiger op, je kon allerlei ideeën introduceren maar daar deden ze niks mee. Maar desondanks ging ik met veel plezier naar het werk, immers had veel vrijheid en plezier alleen het loon bleef achter. Dat laatste kon me niet veel deren aangezien het plezier en vrijheid veel vergoede.

Op mijn laatste dag kreeg ik te horen dat men hoogstwaarschijnlijk weer een beroep op mij gaan doen, men heeft toch in de gaten dat een monteur echt te weinig is.

We zullen zien.

One thought on “10 jaar RuG

  1. Pingback: RuG the return | Vrienden

Geef een reactie

