Apple/technologie

Upgrade MacBook Pro


Eindelijk mijn stoute schoenen aangetrokken en mijn MacBook Pro uit 2009 geupgrade met een nieuwe schijf, mijn “oude” Toshiba hab 250Gb en kreeg veel problemen er mee.

Moet wel zeggen dat dit de 4e poging is, mijn vorige 3 waren schijven van Western Digital type WD3200BPVT en WD5000BPVT. Een tip wil je je MacBook ook upgraden laat deze type schijven links liggen iedereen met een MacBook hebben problemen met dit type, het gaat om de WD….BPVT. Op de een of ander reden krijg je heel veel freezes, het strandballetje is constant te zien en je kan er helemaal niks mee.

Het heeft me een week gekost voordat ik er achter kwam wat er gaande was, uiteraard na onderzoek op verschillende forums.

Maar de problemen met mij oude schijf werden erger dus er moest een nieuwe schijf in, na veel onderzoek is mij ogen gevallen op een Seagate Momentus XT.

Seagate Momentus XT

De keuze is dus een hybrid schijf, deze Momentus is een 500Gb hardeschijf met een 4Gb SSD, de SSD is alleen lezen en versnelt veel gebruikte processen.

De installatie liep weer niet goed, maar eenmaal de nieuwe schijf als externe schijf aangesloten kon ik deze wissen en uiteindelijk installeren.

De installatie verliep weer goed en eenmaal geinstalleerd het een en ander terug gezet zodat alle instellingen weer terug zijn.

Ook dit verliep vlekkeloos en was het de moment van de waarheid.

De oude schijf vervangen voor de nieuwe ging het opstarten iets sneller, dit moet in de loop van tijd nog sneller gaan. De eerste teste zijn goed, heb nog wel een aantal freezes waarbij het stratballetje te zien is maar het wordt minder.

Het openen van b.v. Safari of Firefox gaat wel een stuk sneller, de nieuwe schijf is een 7200 rpm schijf terwijl de oude een 5400 rpm schijf is maar denieuwe produceert niet veel meer lawaai.

Het valt me nog mee had meer verwacht.

De temperatuur is iets hoger maar dat is logisch, maar namate het gebruik neemt het aantal freezes wel af. Hopelijk zal een PRAM reset de nodige wonderen verrichten.

Zal de komende tijd het een en ander testen, mocht ik er niet uitkomen dan is een ritje naar iCenter in Groningen voor informatie.

Update..

Na veel testen ben ik er achter gekomen dat hoogst waarschijnlijk mijn hard drive kabel defect is, dit is de kabel tussen de harde schijf en de logicboard. Dit betekend dat ik een afspraak moest maken met de iCentre in Groningen zodat dit gerepareerd kan worden. Uiteraard kan ik deze ook zelf kopen via iFixit.com, daar staat wel in hoe ik het moet vervangen e.d. maar het bestellen incl. verschepen naar Nederland is bijna net zo duur als via iCentre Groningen.

En daarbij heb ik ook nog de garantie dat het vakkundig gerepareerd zal worden.

Volgende week dinsdag zal mijn MacBook Pro naar iCentre gebracht worden, hopelijk zal dit snel opgelost kunnen worden.

Fingers crossed aankomende dinsdag, het vervangen van dit kabeltje is nog altijd goedkoper dan het compleet vervangen van de logicboard.

UPDATE 2……..

Achteraf ligt het niet aan het kabeltje zoals hierboven, maar met een (vreemd) probleem met de laatste EFI update voor mijn MacBook Pro (5.4).

Het blijkt een bekend probleem van de macbokpro5,4 te zijn, de oplossing is firmware te downgraden naar 1.6 of je hdd op sata1 instellen. Dit kan soms met een software tool van de fabrikant of met een jumper.

Zelf heb ik dus de EFI gedowngrade naar 1.6, en het werkt nu perfect sindsdien geen enkele vasloper of strandballetje meer gehad.

Heb je ook problemen dit is hoe je het moet doen….

  1. Download de file (Aluminum_MacBook_Pro_Recovery.dmg) via deze link
  2. plug een USB stick in je Mac
  3. formateer deze in Mac OS Uitgebreid (journaled) via schijfhulpprogramma
  4. Eenmaal geformatteerd ga naar Tabblad Terugzetten
  5. Bron is dan de gedownloade file (een DMG file) doel is de USB stick
  6. Druk op Zet terug
  7. Als dit klaar is verwijder de stick en plug het er weer in.
  8. Herstart je Mac en houdt de ALT/Option knop in
  9. Je krijgt dan je HDD, Recovery schijf en de USB te zien, klik op de USB
  10. Eenmaal geselcteerd zul je en Apple logo zien met daaronder een statusbalk
  11. Na een tijdje krijg je een herstart en het is gedowngrade naar 1.6

Je zal bij een software update ook de nieuwe EFI te zien krijgen, klik deze weg de rest kan je gewoon updaten.

One thought on “Upgrade MacBook Pro

  1. Pingback: Mac OS X 10.8 Mountain Lion | Vrienden

Geef een reactie

