Algemeen/Apple

Tros Radar en de leugen van garantie


Tros radar deed het weer een onderwerp aansnijden en niet de waarheid vertellen, men heeft het daar nog niet in de gaten hoe de garantiewetgeving in Nederland en Europa in elkaar zit. Men denk dat volgens de Europeese Richtlijn dit 2 jaar is, ook haalt men de fabrieksgarantie en de wettelijkegarantie door elkaar.

Er is sinds 1 mei 2003  in de Europeese Richtlijn Koop en Garantie een wettelijke termijn van 2 jaar opgenomen, deze bepaling geldt als minimum voor alle lidstaten van de EU, maar de lidstaten mogen zo hun eigen regels van maken zolang het voordeliger is voor de consument.

De Nederlandse wetgever heeft dit niet overgenomen, hier geldt dus ook een andere garantiewet waarbij de consument het recht geeft op een deugelijke product.

Wettelijkegarantie

Dus volgens de Nederlandse wet heb je recht op een deugelijk product daarbij mag je van veel producten zoals b.v. een wasmaschine of een televisie verwachten dat het producht langer dan 2 jaar meegaat. De economische levensduur van zo’n product is dus langer dan de garantie. Gaat een product na de 2 jaar defect dan kan je hier in Nederland gewoon garantie via de verkoper claimen.

Deze wettelijke regel is vastgelegd in boek 7 van het Burgelijk Wetboek en is altijd van toepassing ongeacht de fabrieksgarantie. De wettelijkegarantie kan je zien als een koopcontract met de verkoper, hierbij is de fabrikant geen partij en kan de verkoper zich ook nooit schuilen achter de fabrieksgarantie.

De nieuwe wet geldt alleen voor consumentengoederen. Hieronder wordt verstaan alle roerende goederen en speciaal voor jou op maatgemaakte artikelen. Dus wasmachines, televisies, maatkostuums en kunstgebitten vallen onder de werking van de nieuwe wet. Ook de uitvoering van een door jou zelf ontworpen keuken (die speciaal voor jou wordt gemaakt) of het laten leggen van een parketvloer wordt gezien als een product.
Niet onder de definitie van consumentengoederen vallen onroerende goederen en diensten. Het boeken van een reis, het afsluiten van een verzekering, jouw haar laten knippen, het bezoeken van een arts en het laten verbouwen van jouw huis vallen dus niet onder de beschermende werking van de nieuwe wet.

Fabrieksgarantie

De is niks anders dan een service van uit de fabrikant richting de consument,  dit kan een beperkte garantie zijn of een volledige garantie. Deze garantie is puur een extra garantie en vervangt de wettelijke garantie niet, ook hoeft een fabrikant dit niet aftegeven. Het maakt volgens de wet ook niet uit of de fabrieks garantie 1 jaar is, 2 jaar, een half jaar of helemaal geen garantie de wettelijke garantie is altijd van toepassing.

Rechten
Natuurlijk zijn er ook rechten voor de consument, voldoet een product niet aan de verwachting dan moet je het probleem binnen 2 maand na constatering melden bij de verkoper. De verkoper zal dan de nodige stappen moeten ondernemen om het defect/gebrek te herstellen
Dit kan zijn:

  1. Dat de verkoper het ontbrekende alsnog levert.
  2. Dat het product wordt hersteld of vervangen.
  3. Dat de verkoper een gedeelte van de verkoopprijs aan je terugbetaalt.
  4. Dat de koopovereenkomst wordt ontbonden.

Koop je een product en deze vertoont gebreken binnen een half jaar dan mag je ervan uit gaan dat het gebrek er al was toen je het product kocht, de bewijslast om het tegendeel te bewijzen ligt dan bij de verkoper. Hij moet dan aantonen dat dit gebrek niet aanwezig was toen je het product kocht, kan hij dat niet moet het kosteloos gerepareerd worden of een nieuw exemplaar. Na een half jaar is dit andersom.

De fabrieksgarantie helpt het eerste jaar wel, de verkoper zal minder moeilijk doen om iets te repareren onder garantie maar nogmaals de wettelijke garantie is en blijft altijd van toepassing.
Overige punten bij garantie

Extra punten waar je goed op moet letten bij garantie zijn:

– De verkoper kan je extra garanties geven, naast de wettelijke rechten die je sowieso hebt. Deze extra garantie verandert echter helemaal niets aan deze wettelijke rechten. Als er in de garantie staat dat jouw aangeschafte product gedurende één jaar na de koop gratis wordt gerepareerd, dan betekent dat niet dat je geen recht meer hebt op vervanging van het product. Je mag gewoon om een ander exemplaar vragen.

– Het komt vaak voor dat verkopers een extra garantie bieden in de vorm van een service-verzekering. Je moet goed overwegen wat de “extra’s” hiervan precies zijn, want het kan goed zijn dat deze verzekering helemaal niet zoveel meer biedt dan de wettelijke rechten die je altijd hebt.

– In de garantie moet je duidelijk kunnen lezen wat jouw rechten zijn. Verder moet de naam en het adres van de verkoper zijn vermeld, evenals de duur van de garantie en het gebied wat deze omvat.

Tros Radar

Dus dames en heren van Tros Radar waarin doet Apple als fabrikant het fout???? Nergens aangezien de fabrieksgarantie van 1 jaar niet verboden is. Doe je een aankoop via de Applesite en er is een gebrek dan zou ook Apple zich houden aan de wettelijke garantie immers men is dan de verkoper.

Onder de garantie bepaling van Apple staat hetvolgende te lezen:

Deze garantie wordt beheerst door en zal worden uitgelegd volgens het recht van het land waarin de aankoop van het Apple Product plaatsvond. Apple of zijn rechtsopvolger, de garantiegever ingevolge deze garantie, wordt aan het einde van dit document, een en ander afhankelijk van het land of de regio waarin de aankoop van het Apple Product heeft plaatsgevonden, nader geïdentificeerd.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s