Algemeen/Vakanties

Disneyland Parijs

Hier een verslag van onze midweek Disneyland Resort Parijs, met de problemen die door de NS werd veroorzaakt en de gastvrijheid van het personeel van dit bedrijf. Staat in schil contrast met de mensen van het Resort die er alles aan hebben gedaan zodat we de TGV op de terugreis gehaald hebben.

Dag 1 de heenreis

Begon op 5 september om 3:30 uur de wekker ging, aankleden, wassen enz. om vervolgens met de taxi om 5 uur richting centraal station te gaan. De trein zal om 5:46 uur vertrekken op spoor 2b, we waren dus op tijd niks leek een leuke reis in de weg te liggen. Maar nee de voorbereiding was goed we waren op tijd zaten in de goede trein en nergens werd aangegeven dat onze trein vanaf een andere parron vertrekt. Op parron 6 vertrok ook een trein met als eindbestemming Den Haag, maar we hadden nog niks in de gaten. Ook andere mensen in de trein vermoede niks tot dat de trein na 5 minuten nog stil stond, na navraag bij een machinist leerde mij dat de trein waar we inzaten naar Schiphol gaat. Niemand in de trein wist dit en nergens zelfs in de trein stond anders, de verklaring van een conducteur was dat het om 6:30 uur verschillende keren was aangekondigd.
Dit betekende dus dat we 2 keer moest over stappen dat was in Amerfoort en Utrecht, maar er was nog een groot probleem de trein zal dan om 8:55 uur aankomen op Rotterdam Centraal. De internationale trein die ons richting Brussel Zuid moest brengen vertrok juist om 8:55 uur en de beide parronnen lagen ook niet in de buurt.
Uiteindelijk waren we te vroeg aangekomen (ja de NS kan ook wel eens te vroeg zijn) en de andere trein had vertraging (goh), maar ook de conducteur van de trein waar we inzat heeft zijn aandeel in dit geheel.
Uiteindelijk hebben we de trein gehaald en waren dus ruim op tijd voor de TGV van Brussel Zuid naar Vallee la Mer of te wel Disneyland Parijs.
Aangekomen gingen we eerst naar Disney expresse balie waar we de koffers afleverden en onze papieren kregen waarna we het park in konden.
Dag 1 eindigde uiteindelijk met een rekening van €177,- voor gebruik van de minibar.

Dag 2

De dag begon goed iedereen had goed geslapen wat ook niet verwonderlijk was gezien de reis en de eerste indruk van het park, en rond 9:30 uur aan het ontbijt. Na het ontbijt en klaar maken gingen we ons klaar maken om naar het park te gaan, we hadden een dag van te voren besproken dat we alles in drieën gingen splitsen. De eerste volle dag was Mainstreet, discoveryland en fantasyland aan de buurt.
De dag duurde tot 19:00 uur met als afsluiting de Mickey’ Magic show.
De volgende dag begon vroeg, om 8:45 uur ontbijt en na het ontbijt gingen we naar het “nieuwe” park Walt Disney ’s Studio’s. Hier staat o.à. The Hollywood Tower Hotel of te wel the Twilight zone Tower of Terror. Net als de dag er voor was het niet druk, de grote zomer drukte door de vakanties was voorbij en dat scheelt aangezien de wachttijden maximaal 35 minuten was.
Ook dit deel van het park was leuk en vooral Sem had weer en tijd van zijn leven. Nadat een aantal attracties bezocht waren en een tram tour was het tijd voor wat eten en weer richting het hotel, maar voordat is het nodige in de studio 1 gekocht en gedaan. Deze enorme hal is een replica van de filmstudio’s van Walt Disney zoals deze te vinden is in Hollywood, is deze hal kan je eten en uiteraard je geld kwijt raken aan de zoveelste winkel. Hier hebben we een leuke foto gemaakt die weer bewerkt is zodat het lijkt alsof hij Winny de Pooh bezoekt.
Dag 2 liep ten einde maar niet voordat wij een bezoek hadden gebracht aan de Disney village.

Dag 3

De dag brak aan en om 8:45 uur weer ontbijt, na het ontbijt vertrokken we naar de Disneypark om daar Frontierland en Adventureland te bezoeken. Deze twee themaparken zijn gebaseerd op het wild westen (frontierland) en piraten (Adventureland) met als hoogtepunten een boot die je in een 20 minuten durende tocht een rit maakt door de mississippi en de attractie Pirates of the Caribian.
Deze dag was de enige dag waar we regen gehad hebben, het was van korte duur maar na de bui werd het warm. Het was wel jammer dat de speel oom in Adventureland gesloten was voor onderhoud, ook de piratenboot was om deze reden dicht.
Na de verschillende attracties te hebben bezocht gingen we weer naar fantasyland zodat de kleintjes weer in de theekop draaimolen kon en de attractie “it ’s a smaal world”, hierna gingen we ergens eten en pikten we nog even een parade mee.
De dag en ons verblijf liep ten einde, ’s avonds inpakken en nog even een cadeau kopen voor onze zoon die de dinsdag alweer 3 werd en we konden ons opmaken voor vertrek.

Laatste dag de terugreis

Na een goede nachtrust en een ontbijt brachten we onze koffers naar de balie voor de Disney express, zij zouden ervoor zorgen dat onze koffers op tijd bij het station zouden zijn. Een half uur voor vertrek gingen we naar de balie op het station en nee onze koffers waren er niet.
Lichte paniek was voelbaar en uiteindelijk 20 minuten voor vertrek van de TGV naar Brussel zuid gingen ik en pa met 2 medewerkers o.a. de manager richting hotel Santa Fe naar de auto die onze koffers hadden. De trein hebben we uiteindelijk behaalt mede door deze mensen en konden we uitrusten voor een 2 uur durende reis naar Brussel.
Uiteindelijk kwamen we na ongeveer 5 uur reizen aan in Rotterdam, onze wegen met die van onze familieleden uit Alkmaar splitsen. Zij bleven zitten richting Amsterdam Centraal en uiteindelijk Alkmaar en wij pakten de trein richting Zwolle.
Eenmaal aangekomen in Zwolle nog even eten en daarna de eerste trein naar Groningen.
De dag eindigde rond 21:00 uur toen we weer thuis waren, althans bij pa en moe waar we nog een nachtje sliepen.
De zaterdag wakker worden en er achterkomen dat we ook nog eens 3 jaar getrouwd waren deden we rustig aan, de nodige boodschappen doen omdat we op zondag de verjaardag van onze zoon gingen vieren.

Conclusie

Een leuk en geslaagd weekje Disneyland Parijs was in een notendop gestrest (dank NS), druk, mooi weer en vooral zeer leuk.
Over een paar jaar maar weer.