Algemeen

Regering kleed de automobilisten uit


Al jaren stijgen de brandstofprijzen en al jaren denkt men dat dit komt door de oliemaatschappijen zoals Shell, maar niks is minderwaar. Als je kijkt naar hoe de prijs is opgebouwd van een liter brandstof kom je tot een geheel ander conclusie, er wordt o.a. naast de kale prijs die gevraagd wordt door b.v. Shell ook de nodige kosten voor de pomphouder gevraagd.

De kale prijs en de prijs van de pomphouder valt in het niet als je kijkt naar de verschillende belastingen.

BTW en Accijnzen

De staat vraagt namelijk per liter dat er BTW en accijzen afgedragen wordt, logisch aan de ene kant maar het maakt een liter brandstof wel weer duurder. Ook het kwartje van Kok draagt mee aan dit onrecht, het kwartje (ca €0,11) is onder het kabinet Lubbers ingesteld nadat de vorige 2 kabinetten Lubbers de schatkist leeg getrokken had. Ook was dit een tijdelijke maatregel, kennelijk is tijdelijk in Den Haag een ander woord voor eeuwig.

De grootste deel is dus belastingen naast de gebruikelijke 19% BTW betaalt men dus ook accijzen en heffingen, en vooral de accijzen en de heffingen maken het duur. Dit wordt namelijk per jaar door de politiek vast gelegd, aangepast aan de inflatie en soms om politieke redenen verhoogd.

De BTW groeien met de prijs mee hoe duurder het brandstof hoe hoger de BTW en hoe meer geld richting Den Haag gaat.

Nu wordt er weer steen en been geklaagd en weer komt er een onderzoek waarom de prijzen aan de pomp zo hoog zijn, men verwijt het gebrek aan concurrentie  maar iedere burger weet dat de staat de grootste verdiener is aan een liter brandstof.

Opbouw liter brandstof

Maar waaruit bestaat de prijs van een liter brandstof , dit is in 3 delen te onderscheiden namelijk:

  1. de ruwe olieprijs
  2. Accijnzen en BTW. De brandstofprijs bestaat voor ongeveer tweederde deel uit accijnzen en BTW
  3. Marge, bijvoorbeeld distributie- en reclamekosten, personeel, grond, winst

Hierbij is de prijs van ruwe olie afhankelijk van de productie-omvang, de dollarkoers, wereldgebeurtenissen en weersomstandigheden.

Prijsopbouw per 28 juni 2010 Euro 95 Diesel LPG
Produktieprijs 42,91 46,28 32,60
Distributie- en marketingkosten 6,81 6,81 6,81
Bruto groothandelmarge 1,36 1,36 1,36
Bruto detailhandelmarge 4,83 3,52 3,52
Prijs voor accijnzen, heffingen en BTW 55,91 57,97 44,29
Accijnzen en heffingen 71,99 42,70 8,65
Pompprijs excl.BTW 127,90 100,67 52,94
BTW 24,30 19,13 10,06
Pompprijs per liter 152,20 119,80 63,00

En vooral de prijs van Diesel is in de afgelopen 4 jaar explosief gestegen.
De overheid verdient dus het meest aan een liter brandstof, een onderzoek waarom de prijzen aan de pomp zo duur zijn is niet nodig en de uitkomst is eenvoudig.

Verlaag de heffingen en accijznen en schaf de BTW af aangezien wij per liter 2 keer BTW betalen.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s