Vakanties

Vakantie 2010

De vakantie van 2010 ging naar Kroatië het land waar we al 2 keer eerder na toe gegaan zijn, en ook net als de vorige 2 keren naar camping Stoja in Pula.

31-07-2010
De reis begon op 31 juli om 03:30 uur met opstaan, we sliepen bij mijn ouders om zo mijn zusje mee te nemen en daarmee ook Sem op het laatste moment wakker te maken en zo snel mogelijk in de auto te krijgen zodat hij door slaapt.
Na het verder inpakken van de auto, wat eten en de nodige cafeïne vertrokken we uiteindelijk om 05:00 uur richting onze eerste stop namelijk hotel Forelle in Siegsdorf Duitsland.

Na een lange rit maar weinig problemen qua oponthoud kwamen we eindelijk aan om 16:30 uur. Eindelijk even rust de omgeving een beetje verkennen, maar aangezien we er al eerder geweest waren wisten we wat ons te wachten stond. Na het avond eten en een drankje vroeg onder de wol om de volgende dag vroeg te kunnen ontbijten en te vertrekken richting Pula Kroatië.

01-08-2010
1 Augustus begon om 6 uur met opstaan uiteraard om rond 7 uur aan het ontbijt en 8 uur aan de rit, het was een mooie dag en alles liep zoals we hadden geacht tot de grens van Slovenië en Kroatië. Ten eerste is het stuk tussen Koper en de grensovergang 2 baans en heel druk en daarbij zitten er van de mannetjes bij de grens waar je moe van wordt. Eerst zegt een vrouwelijke duane dat ik door mag rijden om vervolgens een mannelijke (zeer chagerijnige) duane mij met nogal boze blik tot stil stand maant. En vervolgens in het gebrekkig Engels iets vragen en wat was hij boos, de reden weet ik nog steeds niet maar zal wel niks te vertellen hebben thuis.

Maar goed de overgang om Kroatië in te gaan was zeer vriendelijk en we zijn op vakantie dus het deed me niks.
Vanaf de grens naar camping Stoja in Pula is nog een rit van een uur of 2, maar ook hier is het 2 baans vanaf de grens naar de “snelweg” even voorbij Umag.
Eenmaal op de snelweg waar men druk bezig is om alles 4 baans te maken (met toll) komen we eindelijk om 4 uur ‘smiddags aan op de camping.

Even inchecken dacht ik en we kunnen aan onze vakantie beginnen, maar nee de camping had onze reservering niet maar na een telefoontje kregen we een huisje met “zeezicht”, maar dat zal ons wel even €12,- p/d kosten waar ik uiteraard niet mee accoord gegaan ben. Het huisje hebben we wel gekregen en de vakantie kon beginnen.

Het huisje kan ik kort over zijn voor €800,- voor 5 dagen (de aankomst en vertrek niet meegerekent) was het een hele teleurstelling was was uiteraard niet vanplan om die €12,- p/d te betalen en ging op maandag naar Pharon (van ANWB) bellen om dit te melden.

02-08-2010
De maandag begon na een goede nacht met een ontbijt en een krantje, de eerste visite (Leon, Nikky, Beau en Jack) bracht ons het brood en wij hadden toevallig koffie klaar. Daarna even bellen met Pharos om over het probleem te bellen, na het uitleg werd alles genoteerd en overleg gepleegd met de organistatie in Kroatië.
En dan na een paar uur kreeg ik de verlossende  telefoontje de €12,- per dag hoefde ik niet te betalen Pharon heeft de bevestiging gekregen.
De vakantie begint goed en kon lekken in de zon zitten aan het water.

03-08-2010
De dag brengt weer mooi weer en we gaan een dagje naar Rovinj, een uurtje rijden naar een dorp waarbij het centrum eigenlijk een eiland was maar verbonden is met het vaste land. Om 15:00 uur rijden we de camping af met als bestemming Rovinj waar we volgens planning ook zullen gaan eten, maar als de dag vorderde pakte er donkere wolken zich samen en we vertrekken uiteindelijk rond 18:00 uur richting de camping.

04-08-2010
En dag waar ik me op verheugd heb we gaan naar Venetië. De dag begon om 06:40 vanaf de ingang van de camoing waar we werden opgehaald door een touringbus die ons naar de haven van Pula bracht. Uitindelijk aangekomen op de boot vertrokken we lekker op tijd (07:15) richting Venetië waar we om 11:15 aankwamen na een onstuimig boottochtje waar menig mens zeeziek geworden is incl. wij.
Na een paar uurtje door Venetië gelopen te hebben en de pracht en praal van deze mooie stad gezien te hebben was het weer tijd om weer richting Pula te gaan.
De boot vertrok uiteindelijk om 16:30 uur  en na 4 uren op de boot waar het dit keer rustig was waren we weer om 21:00 uur terug op de camping en een mooie dag was weer ten einde.

05-08-2010
Een dag die begon met veel wind, het was wel warm maar niet echt een dag om in het water te gaan, daarom gingen we rond 2 uur richting Pula om o.a. het Amphitheater te bekijken. Een mooie dag werd ruw verstoort door een hevige onweersbui en we gingen maar weer snel naar de camping.

06-08-2010
De laatste dag op Stoja Pula, vandaag werd alles ingepakt en het weer was ook nog steeds slecht. Uiteindelijk werd het toch droog en weer heel warm en gingen we met Nikky, Jessica, Dion en Jack naar Medulin.
Na Medulin gingen de anderen weer terug naar de camping terwijl wij weer Pula in gingen om dat gene te bekijken wat we de dag er voor gemist hadden.

07-08-2010
De dag begon om 6 uur en na wat ontbijt en de rest inpakken waren we klaar voor vertrek om 8 uur, maar we gingen eerst naar de anderen voor de afscheid en wat koffie. Om 8:30 dan richting de receptie om de sleutel in te leveren en onze campingcard op te halen. En toen begon de ellende wat weer te maken had met het probleem die we hadden toen we aankwamen.
Men wilde dat we de €12,- p/d gingen betalen, uitgelegd dat dit niet hoefde en dat alles was geregeld tussen Pharos en Stoja.
Dit duurde uiteindelijk tot 11 uur maar uiteindelijk heb ik wel gelijk gekregen.
Nadat we ons gelijk gekregen had moesten we de campingcard nog wel even terug krijgen en kregen we te horen dat er 3 lepels? weg waren en dat moest betaald worden.
Ik heb de oplichters €5,- gegeven en gezegd dat men nu zeker 15 personen nooit meer naar camping Stoja gaan.

Uiteindelijk rond 11 uur richting Oostenrijk waar we na een lange rit om 18:45 aankwamen.

08-08-2010
De eerste nacht op deze camping en een tent was voorbij en wat was het koud, ‘smorens was het 10 graden (7 uur) maar de camping was niks over aan te merken. De receptie was zeer vriendelijk en knus, het sanitair op de camping was schoon en ruim opgezet en de tent was ook niks op aan te merken zeker in vergelijking met de “caravan” op Stoja Pula.

‘s Middags naar het dorp Bad Gastein gegaan, een mooi gelegen dorp wat gebouwd is in de bergen met als hoogtepunt de waterval die het dorp doorkruist. Het is een slapend dorp met veel kuuroorden en verschillende gebouwen die gesloten zijn het ziet er op een afstand leuk uit maar van dichtbij…

Nee dit is nu niet een dorp waar je aan denkt daar kan ik 2 weken op vakantie, terwijl het dorp bekent werd door de kuuroorden en door Sisi. Maar dat is verleden tijd en het dorp raakt aardig in verval.

09-08-2010
Na een heerlijk ontbijtje van de bakker die iedere werkdag om 8:15 uur op de camping komt met heerlijke broodjes waardoor je goed aan de nieuwe dag kan beginnen. Tegen 12:30 uur gaan we richting Salzburg wat ongeveer 1 uur rijden is maar zeker de moeite waard.
De stad is natuurlijk wereldberoemd wegens een bewoner namelijk Mozart deie in deze mooie stad geboren is. Daarnaast ademt Salzburg historie en naast deze historie is het ook een zeer schone en knusse stad.
Na ruim 2,5 uur gaan we richting de camping waar we onderweg stoppen bij een pizzaria vlakbij de camping wat volgens verschillende mensen de beste is in de wijde omgeving.
Uiteindeljk zijn we rond 8 uur weer op de camping na een geslaagde dag.

10-08-2010
Na weer een heerlijk ontbijt van de bakker uit Bad Gastein gaan we ons klaar maken voor een dagje Zell am See de plek waar we (Michel en Mirjam) 2 jaar geleden ook waren tijdens een wintersport. We gingen rond 1 uur weg maar ondanks dat de twee dorpen niet echt ver van elkaar verwijderd zijn doe je er toch bijna een uur over. Een uur door de bergen is niet erg zeker niet met het mooie weer wat we eigenlijk de hele week hadden maar alleen de buien die we overdag af en toe hadden.
Zell am See is een leuk plaatsje waar je snel door heen ben, ook is het mogelijk om de skipiste te betreden voor de mooie uitzicht. Wil je meer dan is het mogelijk om op de gletscher van Kaprun eventueel te skieen.
Uiteindelijk gingen we om 4 uur weer weg met een omweg via Bruck langs het hotel waar we 2 jaar geleden verbleven en de Billa voor wat kleine boodschappen om rond 17:30 weer op de camping te zijn.

Omdat het een gebied is waar we ons niet echt konden vermaken hebben we besloten om op zondag naar huis te gaan i.p.v. dinsdag.

11-08-2010
Het is wel duidelijk dat Bad Gastein e.o. niet echt bedoelt is voor mensen die niet gaan wandelen en/of fietsen en de verveling slaat wel toe. Maar om toch wat te doen hebben gingen we rond 1 uur richting een dorp verderop namelijk Bad Hofgastein. Ook dit dorp is vol met kuuroorden en de lichting 70 plus is rijk aanwezig. ‘s winters blijkt het een wintersportparadijs te zijn maar ‘s zomers is er weinig te beleven. Het kenmerkende aan dit soort dorpen is dat er een middagrust is, dit houd in dat de winkels tussen 12 en 14:30 dicht zijn en sommige zelfs pas om 3 uur open zijn.
Hoedan ook hebben we ons wel vermaakt in dit dorp en gingen we uiteindelijk rond 16:30 weer terug richting de camping.
Overigings ligt de camping tussen Bad Hofgastein en Bad Gastein.

12-08-2010
Weer ontbijt zoals iedere dag op deze camping afkomstig van de bakker die op het terrein komt dus weer lekker en goed. Inmiddels hebben we besloten dat we i.p.v. zondag op zatedag naar huis gaan de verveling slaat wel echt toe en het weer werkt ook niet mee.

Maar toch hebben we iets gevonden we gaan naar Europark en de Designer Outlet beide in Salzburg. Het Europark is een groot overdekt winkelcentrum met heel veel winkels hier hebben we ons een paar uur kostelijk vermaakt, daarna gingen we naar de Desiger Outlet. De Designer Outlet is een schitterent gebouw wat vlakbij het vliegveld ligt, de aanbod van winkels is wel magertjes.
Al met al hebben we ons bijna 3 uur vermaakt en waren we via een stop bij de Mc Donalds rond 17:45 weer op de camping.

13-08-2010
De laatste dag waar we na het ontbijt gingen inpakken, Ramona ging lopend naar Bad Gastein om naar de watervallen te gaan via een andere weg, wij gingen ook deze kant op alleen een uur later.
Nadat we in Bad Gastein geweest zijn nog even naar de camping om wat in te pakken en vervolgens nog even naar Bad Hofgastein voor een drankje.
Ook even informatie ingewonnen over hoe laat we konden vertrekken, en zoals de hele week op deze camping was alles heel soepel en konden we rond 6 uur de parkeerkaart inleveren en werd het een en ander verrekent met onze borg.

Na het avond eten gingen we vroeg onder de wol om de volgende dag op tijd te kunnen vertrekken.

14-08-2010
De laatste dag en de wekker ging om 6 uur snel omgekleed, ons opgefrist en de laatste dingen ingepakt was het keurig op schema om 7 uur vertrekken. Eerst langs de Billa in Bad Hofgastein voor wat eten en drinken, maar zo ver waren ze in deze winkle nog niet dus naar de Spar er tegen over en ook daar geen broodjes, wat was dan de reden dat deze winkels zo vroeg open gingen. Dan maar opweg en bij de Esso in hetzelfde dorp even tanken om vervolgens bij een andere Billa wel de benodigde broodjes en drinken te kopen.

Na rond de 11 uur rijden kwamen we dan eindelijk rond 18:15 aan de J.F. Kennedystraat aan waar we nog een nacht overnachten om vervolgens op 15-08-2010 echt thuis te zijn.

Al met al een mooi en leuke vakantie met een paar dieptepunten waardoor ik nooit weer naar Camping Stoja zal gaan, Kroatië wil ik ooit wel weer naar toe. De camping Erlengrund is als je van wandelen en/of fietsen houd of je wil even een paar dagen op een camping zitten voordat je verder reist is dit ene hele mooie camping die zeker aan te raden is mits…