Apple

Leopard en iLive ’08


Ook ik ben een Mac gebruiker, ben een Macfan maar geen Macfreak maar ook ik ontkom er niet aan om enthousiast te worden over het nieuwe besturingssysteem van Apple de Mac OSX Leopard.

En gisteren was het zover ik heb dus Mac OSX 10.5 Leopard gekocht samen met iLife’08, omdat dit niet standaard in Leopard zit.

Vanmorgens geinstalleerd en wat me meteen opviel is dat het installeren van een Mac simpeler is dat Windows. De bestanden die onder Mac OSX 10.4 Tiger op de Mac bevonden zijn er nog steeds, ook alle links die ikonder Safari en Firefox had zijn nog steeds aanwezig en niet door de installatie van Leopard gewist.

De nieuwe features zoals Quick Look, Spaces, Stacks en uiteraard Time machine zijn een aanvulling op een systeem die toch al compleet is, en nee ik ga dit nog steeds niet Windows aanvallen is niet nodig.

De installatie was in een half uur gedaan maar iLife gaf problemen, ik had eerst de oude versie verwijderd en toen opnieuw opgestart en vervolgens iLife ’08 geinstalleerd.

Toen ik iMovie opstarte gaf dit meteen problemen, ik kreeg een error en kreeg iMovie dus niet aan de praat.

Het rare is dat de rest van iLife (iDVD, iPhoto, iWeb en Garageband) wel werkte, ik heb dus de installatie een aantal keren gedaan meer het bleef problemen houden. Maar lang leve het internet en uiteindelijk wist ik wat ik verkeerd deed.

Dus voor iedereen die Leopard heeft gekocht en ook nog iLife’08 je moet dat het volgende doen….

  • Leopard installeren
  • Alle beschikbare updates installeren
  • Na installatie de oude iLife verwijderen
  • Start eventueel de Mac opnieuw op
  • iLife ’08 installeren
  • Software updaten (Appeltje, software update)
  • Na de software update eventueel opnieuw opstarten.

En start nu iMovie eens op en zie hier het werkt.

Nu kan ik weer filmpjes bewerken, heb nog een stapel vakanties films dus ben er nog wel zoet mee.

Het zelfde geldt trouwens voor iTunes, deze zal na het installeren van Leopard wel werken maar zodra je de iPod aan de Mac koppelt opent iTunes niet. Ook open je iTunes zelf dan nog zul je de iPod niet in de lijst tegenkomen.

Het enige remedie is iTunes verwijderen en opnieuw installeren, je zult bij het aankoppelen van de iPod zien dat het nu wel werkt.

Overigings kan je de iPd Touch (nog) niet als externehardeschijf gebruiken, dit houdt in dat hij ook niet zichtbaar is op je bureaublad.

Geef een reactie

