Binnenlands nieuws/Groningen/Nieuws

Magneetzweefttrein


Al jaren is men in het norden bezig om hier een snelle trein verbinding te krijgen tussen Amsterdam (schiphol) en Groningen.
Na een eenzijdig rapport van de commissie Duyvenstein dat dit niet rendabel wordt (als of de beyuwelijn en de HSL dit ooit wordt maar dat terzijde) wordt er zelfs door een van de grote bedrijven in het consortium geklacht over hoe men in Den Haag denkt over deze questie.

Lees het onderstaand artikel:

Siemens-topman: Den Haag wil geld niet aan Noorden besteden Den haag – Er bestaat in Den Haag minder weerstand tegen de zweeftrein dan in het Noorden wordt gedacht. “Ik hoor veel meer het geluid: waarom zouden we zoveel geld aan het Noorden uitgeven?”Dat zegt Martin van Pernis. Als voorzitter van de Raad van Bestuur van Siemens Nederland loopt hij veel rond op het Binnenhof. “We zitten er vlak bij want we zijn een grote leverancier. We leveren energiecentrales, ziekenhuizen, telecommunicatie.”

En, naar hij hoopt, straks ook een magneetzweefbaan over de Zuiderzeelijn tussen Schiphol en Groningen. Hij is tevens voorzitter van een van de zes consortia die in de race zijn om de snelle spoorverbinding te bouwen en exploiteren. Maar na de bevindingen van de Commissie Duivesteijn dreigt opnieuw uitstel. Als dat gebeurt haakt het consortium (Siemens, ABN/Amro, BAM, Fluor en Ballast Nedam) bij gebrek aan perspectief misschien wel af. “We zullen ons beraden.”

Van Pernis zegt zich dat te kunnen permitteren. De Zuiderzeelijn was vijf jaar geleden misschien nog doorslaggevend voor de toekomst van de zweeftreintechniek, maar nu niet meer. De magneetzweefbaan zou zich inmiddels afdoende hebben bewezen. Hij wijst op Shanghai, waar de dertig kilometer lange baan wordt uitgebreid met 200 kilometer, en op nieuwe zweeftreinplannen in de VS (Las Vegas en Baltimore), de Verenigde Arabische Emiraten, Engeland en in Duitsland bij München.

Van Pernis bestrijdt het oordeel van de Commissie Duivesteijn dat er onvoldoende studie is verricht naar de Zuiderzeelijn. “Er is waanzinnig veel werk verzet. Dat heeft de commissie kennelijk niet goed onderzocht. We zijn al bezig vanaf 1999, niemand wordt er wijzer van de prijsvraag steeds weer uit te stellen.”

De prijsvraag is de marktverkenning die moet uitwijzen of het bedrijfsleven brood ziet in een snelle verbinding tussen Groningen en Schiphol. ‘Duivesteijn’ is bang dat er na zo’n prijsvraag geen weg meer terug is. Van Pernis bestrijdt dat. “Daarover bestaan veel misverstanden.

Na de prijsvraag begint het circus pas. En pas in 2009 is er een opdracht. Tot die tijd zijn er nauwelijks verplichtingen voor de overheid. Dat kun je lezen op de website van het ministerie van Verkeer en Waterstaat, http://www.zuiderzeelijn.nl. Kennelijk heeft Duivesteijn dat niet gedaan.”

Bron: Dagblad van het Noorden

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s