Queensymphonie


Ik weet het, maar heb niet altijd tijd maar gisteren was het eindelijk zo ver. De Nederlandse premiere van de Queensymphonie in de Oosterpoort in Groningen.

Tolga Kashif: Freddie Mercury was fan van ballet en opera Tolga Kashif: ‘‘De muziek van Queen is erg krachtig en dramatisch.”

Londen/Groningen – Het Noord Nederlands Orkest brengt deze week ‘The Queen Symphony’ van de Engelse componist Tolga Kashif. Deze ode aan de legendarische popgroep Queen is gebaseerd op hits als We Will Rock You, We Are the Champions en Bohemian Rhapsody.

Een gesprek met de componist, die donderdag zelf aanwezig zal zijn bij het concert in Groningen.’Monumentaal en heel bijzonder’, noemde Queen-gitarist Brian May de compositie. En Jer Bulsara, de moeder van Freddie Mercury, vertelde bij de première in november 2002 dat haar zoon het ongetwijfeld geweldig zou hebben gevonden. The Queen Symphony van de Engelse componist Tolga Kashif viert wereldwijd successen en wordt deze week door het Noord Nederlands Orkest voor het eerst in Nederland uitgevoerd.Kashif (42) begon eigenlijk bij toeval met het werk.

Bij platenmaatschappij EMI leefde enkele jaren geleden het idee om iets ‘klassieks’ te gaan doen met Queen. “Ze vroegen mij of ik er iets in zag”, vertelt Kashif. “Ik dacht: ik probeer het. Als componist ben ik geïnteresseerd in het omzetten en hergebruiken van bestaand materiaal. En de thema’s in de muziek van Queen zijn heel geschikt voor symfonische verwerking. Het is heel erg krachtige en dramatische muziek met lyrische melodieën.”

Volgens Kashif heeft dat alles te maken met Queens frontman Freddie Mercury, die in 1991 aan aids overleed. “Mercury was een grote fan van ballet en opera en dat hoor je terug in de muziek van Queen.” Kashifs eerste schetsen van de symfonie werden opgestuurd naar Queen-gitarist Brian May. “Hij was erg enthousiast en moedigde me aan ermee door te gaan. Ik ben er uiteindelijk twee jaar mee bezig geweest. Het is een flamboyant stuk geworden.”

Twintig songs

De symfonie is geen georkestreerde opeenstapeling van Queen-hits, benadrukt Kashif. “Het is een zesdelig werk waarin ik ongeveer twintig songs heb verwerkt. Sommige hoor je duidelijker terug dan andere en soms gebruik ik drie melodieën tegelijk. Maar het stuk bevat ook veel referenties naar het klassieke symfonische repertoire.”

Queen-fans hebben tot nu toe erg enthousiast gereageerd op de The Queen Symphony. Kashif: “Ik heb fantastische reacties gekregen van Queen-fanclubs uit de hele wereld. De uitvoering van mijn symfonie is voor velen ook een kennismaking met orkestmuziek. Bij de uitvoering in Sydney, die ik zelf gedirigeerd heb, was de helft van de zaal gevuld met mensen die nog nooit een symfonieorkest hadden horen spelen. Heel leuk.”

Kashif is zelf klassiek opgeleid en werkt onder meer als dirigent bij verschillende orkesten. Hij componeert ook muziek voor televisieseries en films. “Ik hou van afwisseling”, zegt Kashif. “Ik ben nu bezig met een wereldmuziekproject, een vredesboodschap. Als je tegen de veertig loopt, ga je nadenken over hoe de wereld in elkaar steekt. We leven in vreemde tijden. Het is de hoogste tijd dat mensen zich bezinnen op waarmee ze bezig zijn. Daar wil ik mijn steentje aan bijdragen. Dat is ook iets wat je terugvindt in de muziek van Queen.”

Concert en cd

NNO en Noord Nederlands Concertkoor speelt de ‘Queen Symphony’ olv Henk Meutgeert. 28/11 Groningen, Oosterpoort (20.15 uur); 29/11 Drachten, De Lawei (20.00 uur); 30/11 Hoogeveen, De Tamboer. Voor de pauze zingt Ellen ten Damme Duitse liedjes als Lili Marlene en Seerauber Jenny en anderstalig reperoire, waaronder haar hit Vegas uit de film Volle Maan.’The Queen Symphony’ is ook op cd uitgebracht bij EMI, uitgevoerd door het Royal Philharmonic Orchestra olv Kashif.

Bron:Dagblad van het Noorden

Geef een reactie

